علی ربیعی،سخنگوی دولت ایران: پمپئو می‌تواند با خبرنگار پرس‌ تی‌وی مصاحبه کند

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۶

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، صراحتا درخواست اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، را برای گفتگو با صدا و سیمای ایران پذیرفت و پیشنهاد کرد مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی-آمریکایی شبکه پرس تی‌وی ایران، می‌تواند این گفتگو را انجام دهد.

ربیعی در نشستی خبری گفت: «ما حاضریم این اقدام  (گفتگوی صداوسیما با پمپئو) صورت گیرد و از طرف ایران خانم مرضیه هاشمی خبرنگار ما می‌تواند با آقای پمپئو گفتگو داشته باشد.»

هاشمی  دی ماه گذشته هنگام سفر به آمریکا بازداشت و پس از ده روز آزاد شد. علت بازداشت دقیقا مشخص نشد و صرفا اعلام شد او در ارتباط با یک پرونده به‌عنوان «مطلع» بازداشت شده است.

پمپئو اخیرا گفته بود همانطور که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با رسانه‌های آمریکایی مصاحبه می‌کند او نیز مایل به مصاحبه با تلویزیون ایران است.

ربیعی گفت: «باید گفت خوشبختانه گفت‌وگوی ظریف با رسانه‌ها، پمپئو را به آن وا داشت که با ما گفت‌وگو کند، ما هم می‌گوییم ایشان می تواند با خبرنگار ما خانم مرضیه هاشمی گفت وگو کند.»

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ و پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک نداشته‌اند. تنش‌ها بین دو کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ و خصوصا از زمان خروج او از توافق هسته‌ای برجام شده گرفته است.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه، در دولت‌های مختلف علیرغم قطع روابط همراه با رسانه‌هایی آمریکایی صحبت کرده‌اند. اما تاکنون هیچ مقام رسمی آمریکایی با تلویزیون ایران مصاحبه نداشته است.

ربیعی همچنین گفت سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، به تهران الزاما به معنای «میانجی‌گری» نیست.

او گفت: «ما از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه مطرح کنند استقبال می‌کنیم، ولی این قبیل سفرها به منزله میانجی‌گری نیست.»

عمان تاکنون در موارد مختلف در مناقشات بین ایران و آمریکا وساطت کرده است. اما نقش این کشور زمانی پررنگ شد که گفتگوهای محرمانه بین ایران و آمریکا را در زمینه هستهای در سال ۱۳۹۲ میزبانی کرد که نهایتا منجر به امضای برجام شد.

یگان حفاظت «تنش‌زا»ست

ربیعی همچنین گفت تصمیم بریتانیا به تشکیل یگانی باری حفاظت از نفتکش‌ها هنگام تردد از تنگه هرمز، بر شدت تنش‌های جاری ناشی از توقیف نفتکش بریتانیایی به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد افزود.

او توضیح داد: «اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس دارند طبعا پیام خصمانه‌ای دارد، تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.»

ربیعی با بیان اینکه ایران معتقد است تامین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد، گفت: «ما بزرگترین تامین‌کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.»

او با اشاره به مساله توقیف نفتکش بریتانیایی، گفت: «توقیف نفتکش از سوی ما  مبنای حقوقی دارد؛ چرا که نفتکش انگلیسی مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود، ولی انگلیس که نفتکش ما را بی‌دلیل توقیف کرده است، باید هر چه زودتر آن را آزاد کند.»

اشاره ربیعی به نفتکش حامل نفت ایران به مقصد سوریه بود که در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرد اقدام این نفتکش مغایر با قانون تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است.

 ربیعی گفت: «قطعا ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و آنها اجازه ندارند از ما بخواهند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود».
ایران اینترنشنال: