نامه روحانی به خامنه‌ای در مخالفت با ارائه گزارش به مجلس

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۷

رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد که رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با حضور دولت در مجلس برای ارائه گزارش مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی لاریجانی گفته است که حسن روحانی در این نامه می‌گوید ارائه گزارش عملکرد سالانه دولت از سوی رئیس جمهور و هیئت دولت به مجلس «اشکال قانونی دارد».

او توضیح بیشتری درباره دلیل مخالفت آقای روحانی با این اقدام نداد. درخواست مجلس برای ارائه گزارش عملکرد سالانه دولت در حالی مطرح شده که پس از تحریم‌های آمریکا شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی نسبت به چند سال اخیر وضعیت نامناسبی دارد.

در جلسه روز یکشنبه، ششم مرداد مجلس، محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در تذکری گفت که قرار بوده رئیس‌جمهور و وزرا در مرداد ماه در صحن علنی مجلس به نمایندگان گزارش دهند اما سخنگوی دولت با این کار مخالفت کرده است.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت که هیئت رئیسه مجلس در این باره نامه‌ای را به دولت ارسال کرده است.

به گفته آقای لاریجانی، حسن روحانی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای اعلام کرده که این اقدام «اشکال قانونی» دارد و رهبر جمهوری اسلامی نیز این نامه را به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع داده است.

وی تاکید کرد که ارائه گزارش از سوی دولت به مجلس براساس «آئین‌نامه داخلی مجلس» باید انجام شود.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیت رئیسه مجلس، ۲۷ خرداد ماه، گفته بود که بر اساس تصمیم هیئت رئیسه، قرار است رئیس جمهوری و وزیران در مرداد ماه هر سال گزارش عملکرد سال گذشته خود و برنامه‌های سال آینده را به مجلس ارائه کنند.

وی گفته بود که این اقدام برای «فعال شدن» ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس انجام می‌شود.

بر اساس این ماده «رئیس‌جمهور و هر یک از وزیران موظف هستند در مردادماه هر سال براساس برنامه‌های ارائه‌شده در زمان تشکیل دولت و أخذ رأی اعتماد وزرا، اسناد و قوانین بالادستی و شاخص‌های عملکردی متناسب با حوزه وظایف خود، که هیأت رئیسه مجلس تعیین می‌کند، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به‌صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند».

هیئت حل اختلاف قوا که اکنون قرار شده درباره این اختلاف تصمیم‌گیری کند، از سال ۹۰ و با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس این هیئت، سوم دی ماه ۹۷ درگذشت و جانشین او در این هیئت تعیین نشده است.

در این هیئت همچنین محمد حسن ابوترابی نائب رئیس مجلس نهم، مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان، و صمد موسوی خوشدل از اعضای دفتر حقوقی نهاد رهبری، عضویت دارند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، وب‌سایت خانه ملت و رادیو فردا/ا.م/پ.پ