ناخدای نفتکش توقیف‌شده ایران: نشستن هلی‌کوپتر بریتانیایی روی عرشه بسیار خطرناک بود 

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۸

ناخدای کشتی حامل نفت ایران که از سوی نیروهای بریتانیایی در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده، به بی‌بی‌سی گفت که خدمه این نفتکش در یک “بازی سیاسی ” گرفتار شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، او جزییاتی از توقیف کشتی ارائه داده و فرود هلی‌کوپتر نظامی بریتانیا روی عرشه در هنگام توقیف کشتی را “بسیار خطرناک” خوانده است.

ناخدای کشتی گریس ۱ تبعه هند است که بعد از توقیف کشتی در جبل‌الطارق بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد.

نفتکش گریس ۱ روز چهار ژوییه (۱۳ تیر) با فرود هلی‌کوپتر نیروهای ویژه بریتانیایی روی عرشه توقیف شد. بریتانیا می‌گوید مقصد این کشتی بندر بانیاس سوریه بوده در حالی که این کشور مشمول تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا است.

ناخدای این نفتکش به بی‌بی‌سی گفته است که نیروی به کار گرفته شده در توقیف کشتی “غیرضروری” بوده و او درباره احتمال این که کشتی خلافی مرتکب شده هیچ اطلاعی نداشته است.

به گفته ناخدای گریس ۱ پلیس هنگام عبور کشتی از تنگه جبل‌الطارق از طریق ارتباط رادیویی از آنها خواسته که وارد کشتی شود و خدمه کشتی هم نردبان را برای سوار شدن ماموران باز کرده‌اند.

اما آن طور که ناخدای کشتی به بی‌بی‌سی گفته ناگهان یک هلی‌کوپتر نظامی در اقدامی “بسیار خطرناک” روی عرشه کشتی فرود آمده و نیرو پیاده کرده است.

به گفته ناخدا نیروهای ویژه بریتانیایی بعد از ورود به کشتی از خدمه خواسته‌اند که زانو بزنند و سلاحشان را به سوی آنها نشانه رفته‌اند.

او شیوه و شدت عملیات را “بیش از حد لازم” توصیف کرده است.

مقام‌های جبل‌الطارق می‌گویند شواهدی که آنها در دست دارند کاملا با روایتی که ناخدا ارائه داده در تناقض است.

توقیف نفتکش گریس ۱ باعث ایجاد تنش شدید دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا شد. ایران این کار را دزدید دریایی خواند اما بریتانیا گفت که بر اساس قواعد اتحادیه اروپا نفتکش را توقیف کرده است.

بیست روز بعد از توقیف کشتی حامل نفت ایران، سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم بریتانیا را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرد.

ایران علت توقیف این نفتکش را رعایت نکردن قوانین و مقررات دریایی عنوان کرد اما بریتانیا آن را اقدامی غیرقانونی و تلافی‌جویانه خواند.

دامینیک راب، وزیر خارجه جدید بریتانیا، ایده آزادی متقابل نفتکش‌های توقیف شده را رد کرده و گفته “مسئله این نیست که نوعی معامله پایاپای انجام شود. موضوع اصلی، قوانین بین‌المللی و رعایت مقررات سیستم حقوق بین‌المللی است و این همان چیزی است که ما روی آن تاکید داریم.”

این در حالی است که پیش از آن چند مقام ارشد ایران احتمال آزادی نفتکش بریتانیایی در صورت رها کردن کشتی حامل نفت ایران را مطرح کرده بودند.