محمد علی نجفی به قصاص محکوم شد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۸

سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که محمد علی نجفی، شهردار پیشین تهران، به دلیل قتل میترا استاد، همسرش، به قصاص محکوم شده است.

غلامحسین اسماعیلی، روز سه‌شنبه، ۸ مرداد، گفت که در کیفرخواست سه اتهام قتل عمد، «صدمه غیرموثر در قتل» و نگهداری اسلحه غیرمجاز مطرح شده بود.

به گفته آقای اسماعیلی، دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و برای آقای نجفی حکم قصاص صادر کرده است.

وی همچنین گفت که دادگاه، آقای نجفی را از اتهام «صدمه غیرموثر در قتل» [ضرب‌وشتمی که جدا از مسئله قتل انجام شده] تبرئه کرده است.

آقای نجفی همچنین به اتهام نگهداری «اسلحه غیرمجاز به دو سال حبس محکوم شد. این حکم غیرقطعی و قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است.

میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، صبح روز سه‌شنبه، ۷ خردادماه، به ضرب گلوله به قتل رسید و عصر همان روز قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد.

آقای نجفی و وکلایش اتهام قتل عمد را رد کرده و گفته‌اند که تیرها در حین درگیری او با میترا استاد شلیک شده است.

دادگاه محمد‌علی نجفی، شهردار پیشین تهران، روز دوشنبه، ۳۱ تیر پایان یافت.

پرونده این قتل ابعاد سیاسی نیز پیدا کرده و پیش از این برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله جواد امام گفته‌اند که میترا استاد با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «ارتباط داشته» و به صورت «هدفمند» به آقای نجفی نزدیک شده است.

خود آقای نجفی نیز در دادسرای امور جنایی تهران گفته بود: «یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.»

در اولین جلسه از دادگاه محمدعلی نجفی، نماینده دادستان به بازخوانی یادداشتی که از وی به دست آمده پرداخته و به‌ نقل از نجفی گفته بود: «برخی نهادها وارد قضیه شدند و در نتیجه، علی‌رغم میل من، میترا استاد به عقد دائمی با مهریه هنگفت درآمد.»

این بخش از سخنان نماینده دادستان واکنش قاضی دادگاه را در پی داشت که تذکر داد «اعلام برخی مطالب در دادگاه غیرعلنی باید باشد».

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۲۵ تیر در نشست با خبرنگاران توضیح داده بود: «کیفرخواست پرونده به گونه‌ای تنظیم شده بود که گویا قرار نیست جزئیات جلسه دادگاه منتشر شود و… قاضی در دادگاه در خواندن کیفرخواست تذکری داد.»

پیش از این آقای اسماعیلی خبر داده بود که دادگاه معاون سابق رئیس جمهور به خواسته دادستان کل کشور و با تایید رئیس قوه قضائیه علنی برگزار می‌شود.

نجفی در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر علوم و آموزش و پرورش و در دولت اول محمد خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

در سال ۸۴ برخی از اصلاح‌طلبان از او به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نام می‌بردند.اما در نهایت، اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی اصرار به حضور در انتخابات داشتند و نجفی نامزد نشد.

او در سال ۸۵ به عنوان سر فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها معرفی و همراه با معصومه ابتکار، احمد مسجد جامعی و هادی ساعی از این فهرست به شورای شهر راه یافت.

نجفی در دولت اول حسن روحانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد اما با اختلاف یک رای نتوانست به کابینه راه پیدا کند. وی سپس به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد اما این سمت چند ماه بیشتر طول نکشید و نجفی استعفا داد.

انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران در شهریور ۹۶ می‌توانست برگ برنده اصلاح‌طلبان باشد اما این سمت نیز مانند سمت قبلی وی چندان نپایید. درباره استعفای نجفی دلایل مختلفی اعلام شد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس، برخورد نامناسب دادستانی در ماجرای برج میلاد و احضار شبانه او را دلیل این استعفا اعلام کرد.

منابع: ایسنا، تسنیم و رادیو فردا / ا.م / پ.پ