نیکان خسروی، عضو گروه موسیقی کانفس: از کشور خارج شدیم تا سال‌های جوانی را در زندان نگذرانیم

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۹

نیکان خسروی و آرش ایلخانی دو عضو گروه موسیقی زیرزمینی هوی متال «کانفس» در شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر مجموعا به ۱۴ سال و شش ماه حبس محکوم شدند. نیکان خسروی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «هیچ‌کس دوست ندارد به خاطر سلیقه و عقیده‌اش سال‌های زندگی‌اش به خصوص سال های جوانیش در زندان بماند. ما خطر کردیم و از کشور خارج شدیم تا بتوانیم به کارمان ادامه بدهیم. خب مسلما الان شرایط‌مان خیلی بهتر از زندان است.»

نیکان خسروی با نام هنری (سیانور)، در سال ۹۵ مدتی پس از تشکیل دادگاه انقلاب از کشور خارج  و به ترکیه رفت و آرش ایلخانی با نام هنری (کمیکال)، نیز پس از دومین جلسه دادگاه تجدیدنظر در اسفند ۹۷ از ایران خارج شد. هر دو آنها اکنون در کشور نروژ زندگی می‌کنند. هر دو آنها پیش از بازداشت در سال ۹۵،  دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد رودهن بودند. آنها پس از انتشار دومین آلبوم موسیقی خود که به زبان انگلیسی و به صورت آنلاین منتشر شده بود، توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در تاریخ ۱۸ آبان ۹۴ بازداشت شدند.

هر دو آنها به مدت ۱۰ روز در انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران بودن و پس از آن به مدت یک ماه در بند عمومی زندان اوین نگهداری شدند. پس از آن با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون از زندان ازاد شدند اما مجددا در اواخر بهمن ماه ۹۴ هر دو بازداشت و دو ماه در سلول انفرادی بند دو-الف بودند و نهایتا در اوایل اردبیهشت ۹۵ آزاد شدند.

نیکان خسروی در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر در ایران گفت در دادگاه تجدیدنظر چندین اتهام دیگر به او اضافه شده که پیش از این در پرونده دادگاه بدویش نبوده است: «من پس از دادگاه انقلاب با وجود اینکه ممنوع الخروج بودم، به شکل قاچاقی از مرز ایران رد شدم و به ترکیه رفتم. در آنجا طبعا کار موسیقی را ادامه دادم و با بعضی از رسانه‌ها درباره حکم خودم و آرش و مراحل بازجویی و بازپرسی و دادگاهم مصاحبه کردم و برگه حکم دادگاه انقلاب را نیز منتشر کردم. که همه اینها اتهامات جدیدی را برایم ایجاد کرد. اتهاماتی که پیش از آن در بازجویی‌ها و دادگاه انقلاب مطرح نشده بود.»

نیکان و آرش در  ابتدا در اسفند ۹۵ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، هر کدام به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شدند.  مدتی پس از دادگاه انقلاب نیکان خسروی از کشور خارج شد. دو جلسه دادگاه تجدیدنظر آنها در تاریخ  سوم مرداد و پنج اسفند ۹۷ برگزار شد که در هر دو جلسه آرش ایلخانی به همراه وکیل‌شان شرکت داشت.

نیکان خسروی خواننده و نوازنده جوان به کمپین گفت: «قاضی در جلسه دوم دادگاه گفته بود من همان مسیر قبلی را پیش گرفته و ادب نشده است. پس از این دادگاه آرش خیلی نگران بود و به من در تماس تلفنی گفت حتما حکمش قطعی خواهد شد و قاضی عصبانی بوده. من فورا با موسسهای که به من برای مهاجرت به کشور نروژ کمک کرده بود تماس گرفتم و از آن هم برای آرش کمک خواستم. آرش ۱۰۱۲ روز پس از جلسه دادگاه تجدیدنظر از ایران خارج شد. او ممنوع الخروج نبود و به همین دلیل راحت به ترکیه سفر کرد. سه هفته بعد هم به نروژ آمد.»

براساس حکم محمد تقی سلیمی، قاضی شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران که در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۸ به وکیل آنها ابلاغ شده است، نیکان خسروی عضو اصلی گروه کانفس به ۱۲ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و آرش ایلخانی که در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شده بود در دادگاه تجدیدنظر، چهار سال از این مدت به حالت تعلیق درآمد و دو سال زندان تعزیری برای اجرا تایید شد.

دادگاه تجدیدنظر طبق حکم ابلاغ شده که نسخه‌ای از ان نیز در اختیار کمپین قرار گرفته. نیکان خسروی را علاوه بر شش سال حبس به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغع علیه نظام» با اتهامات جدید دیگری با عناوین «توهین به مقام رهبری و ریاست جمهوری» به دو سال حبس،«تشویش اذهان عمومی از طریق تولید موسیقی با اشعار محتویات موهن و مخالف نظام و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام» به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام «خروج غیرقانونی از کشور» به چهار سال حبس محکوم کرد.

نیکان خسروی در گفت‌وگویی در فروردین ۹۷، در حالی که در نوبت مصاحبه با سازمان ملل در ترکیه برای راهی شدن به کشور دیگری به عنوان پناهنده بود درباره فعالیت‌های موسیقی‌اش گفته بود او در اتاق خوابش یک استودیو ساخته و  در آنجا موسیقی‌‌اش را ضبط می‌کرد. آنها طی چهار سال فعالیت (پیش از بازداشت) دو آلبوم موسیقی به زبان انگلیسی به صورت آنلاین منتشر کردند که ۱۲ روز پس از انتشار دومین آلبومشان به نام «در تعقیب رویاها» از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در تاریخ ۱۸ آبان ۹۴ بازداشت شدند.

او درباره بازجویی‌هایش نیز گفته بود: «بازجویانم خط به خط شعرهایم را که به زبان انگلیسی بود ترجمه کرده بودند، به من میگفتند چرا اینجا این را گفتی چرا اونجا این رو؟ تو شیطان پرستی، خدا را قبول نداری. گفتند چرا فحش میدی در شعرهایت. واقعا باور داشتند که من ادم بدی هستم. میگفتند از کجا حمایت مالی میشوم و با چه کسانی رابطه دارم. در شعبه سوم دادسرای اوین بازپرس پرونده عکسهای جلویم گذاشت که با دوست دخترم گرفته بودیم. گفتند این دختر کیه؟ چرا نصف موهاش قرمز و نصفش مشکی؟ میگفتند همه شما شیطان پرستیاید. میگفتند من شعرهایم سیاسی است. اما من ۲۱ سالم بود نه اهل سیاست بودم و نه اصلا سیاست را میفهمیدم اما وقتی در ایران زندگی کنی از لحظهای که چشم باز کنی تا آخر شب یک جور زندگی روزانهت با سیاست سرکار دارد که در شعرهای من هم بود.»