آمریکا محمد جواد ظریف را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را مورد تحریم قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: محمد جواد ظریف براساس فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ مورد تحریم قرار می‌گیرد چون ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند.

طبق این بیانیه استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هم گفته است: محمد جواد ظریف دستور کار و سیاست‌های بی پروایانه رهبری جمهوری اسلامی ایران را اجرا می کند و سخنگوی اصلی حکومت در سراسر جهان است. ایالات متحده پیام واضحی را برای حکومت ایران می فرستد مبنی بر این که رفتارهای اخیر این حکومت کاملاً غیرقابل قبول است.

وزیر خزانه داری آمریکا اضافه کرده است: همزمان با قطع دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه های اجتماعی توسط حکومت ایران، محمد جواد ظریف از طریق این رسانه‌ها تبلیغات و اطلاعات غلط حکومت را در سراسر جهان پخش می‌کند.

این اقدام کم‌سابقه دیپلماتیک یک ماه پس از فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اعمال «تحریم‌های سخت» علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و منصوبان او انجام می‌شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه به رویترز گفته است، ایالات متحده محمد جواد ظریف را به عنوان طرف اصلی در مذاکرات احتمالی هسته‌ای نمی‌داند و تمایل داریم با کسی در تماس باشیم که نقشی تعیین کننده در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها دارد.

وی اضافه کرده است: ما شرایط خاص برای سفر محمد جواد ظریف را مورد به مورد بررسی می‌کنیم، از جمله سفرهایش یه سازمان ملل، و معاهدات سازمان ملل را در این زمینه دنبال می‌کنیم.

این مقام اضافه کرده است: ظریف کمک کرده است که «دستور کار بی پروایانه» خامنه‌ای اجرا شود.

واکنش ظریف

وزیر خارجه ایران بلافاصله پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا توئیت کرد چون «تهدیدی برای دستور کار آمریکا بوده، تحریم شده است».

محمدجواد ظریف نوشته است: دلیلی که بر اساس آن ایالات متحده مرا تحریم کرد این است که من “سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان هستم”. آیا حقیقت این قدر دردناک است؟»»

وی افزوده که این تحریم‌ها «هیچ اثری روی او و خانواده‌اش نخواهد گذاشت» چرا که به گفته آقای ظریف، «او هیچ دارایی یا منافعی در خارج از ایران ندارد».

وزیر خارجه ایران در پایان نوشته است: «ممنون که مرا تهدیدی بزرگ برای دستور کارتان دانستید.»

واکنش پومپئو

وزیر امور خارجه آمریکا هم به تحریم وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داده و محمد جواد ظریف را به همدستی با «مافیای» علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده است.

مایک پومپئو در توئیتی نوشته است: اخیرا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، رهبر ایران را که با پول مردم ایران خودش را ثروتمند کرده تحریم کرد. امروز، ایالات متحده جواد ظریف، رئیس مدافعان [رهبر] را نیز تحریم کرد. او همانند سایر اعضای مافیای خامنه‌ای همدست رفتار غیرقانونی حکومت است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا واکنش نشان داده و گفته است:«اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»

پیشتر ​استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سوم تیرماه اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف در فهرست تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

با این حال وزیر امور خارجه ایران ۲۴ تیرماه برای نشست سازمان ملل وارد نیویورک شد. منابع خبری این به رویترز گفته بودند که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خود، صدور روادید محمد جواد ظریف را تائید کرد.

با استفاده از وب سایت وزارت خزانه داری، رویترز، اسوشیتدپرس، توییتر و رادیو فردا؛