مقام آمریکایی: ظریف که از یک سریال به رهبر شکایت می‌کند، طرف مناسبی برای گفت‌وگو نیست‎

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۰

یک مقام آمریکایی که چهارشنبه شب خبر تحریم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را اعلام کرد، با اشاره به نامه گلایه‌آمیز وی به رهبر جمهوری اسلامی گفت که او طرف مناسبی برای مذاکره نیست.

محمدجواد ظریف در نامه خود به خامنه‌ای «از موج توهین‌ها و تهمت‌ها» علیه خود در سریال گاندو «گلایه» کرده بود.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، در کنفرانس تلفنی با گروهی از خبرنگاران اعلام کرده بود که ظریف «چهره بین‌المللی این رژیم، نوک پیکان کارزار تبلیغاتی و دادن اطلاعات غلط در حمایت از برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و شبکه تروریستی تهران است».

در بخشی از اظهارات این مقام که متن کامل آن روز پنجشنبه ۱۰ مرداد منتشر شد، وی گفته که «اگر قرار باشد با ایران تماس رسمی داشته باشیم، خواهان تماس با کسی هستیم که تصمیم‌گیر مهم باشد».

این مقام افزوده است: «به نظرم، ظریف که در خبرهای این هفته بود نامه‌ای گلایه‌آمیز به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است چون تصویر خوبی از او در یک سریال تلویزیونی نشان داده نشده بود، گزینه مورد نظر رئیس‌جمهور [ایالات متحده] برای برقراری تماس نیست».

اشاره این مقام آمریکایی به نامه‌ای است که وزیر خارجه ایران به آیت‌‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشته و در آن «از موج توهین‌ها و تهمت‌ها» علیه خود در سریال گاندو «گلایه» کرده است.

بازی دوگانه خامنه‌ای با ظریف

آقای ظریف تاکید کرده است: «حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست».

آن گونه که محمد مهاجری، سردبیر خبرآنلاین، در کانال تلگرامی خود نوشته، آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ گفته است: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود».

واکنش رهبر جمهوری اسلامی ایران چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که آخرین قسمت تلویزیونی سریال «گاندو» پخش شده است.

سریال «گاندو» که با حمایت سازمان سینمایی «اوج» وابسته به سپاه پاسداران و در ۳۰ قسمت ساخته شده است، ادعای تلاش آمریکا برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری ایران» را روایت می‌کند.

در این سریال، چهره یکی از بازیگران شبیه محمدجواد ظریف است اما سمت او معاون وزیر ذکر می‌شود.

پخش این سریال با واکنش گسترده مقام‌های دولت حسن روحانی و وزارت امور خارجه ایران روبرو شد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۱۷ تیرماه در این زمینه گفت: «مانده‌ام که چه بگویم و عجیب است آنچه که در این سریال از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست».

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، نیز اظهار داشت: در این سریال تلاش شده است تا «عده‌ای را مسئولان انقلابی و ارزشی و عده‌ای را افراد نفوذپذیر و نفوذپرور و غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی کنند».

رسانه‌های اصولگرا پس از این انتقادها مدعی شدند که دولت حسن روحانی جلوی تخصیص بودجه صداوسیما را گرفته است. ولی در نهایت اعلام شد که بودجه سه ماهه دوم این رسانه پرداخت شده است.

بر اساس متن اظهارات مقام آمریکایی و سایت رادیو فردا/ ک.ر