بی‌انضباطی کشتی‌گیر نوجوان، جام قهرمانی جهان را از ایران گرفت

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۲

تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران در حالی‌ که عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بود، به دلیل بی‌انضباطی یکی از کشتی‌گیرانش به رده دوم سقوط کرد.

اتحادیه جهانی کشتی در ماه جاری مانند فیفا، تازه‌ترین کدهای انضباطی خود را اعلام کرده است که بر این اساس، کشتی‌گیران هنگام مبارزه و پس از پایان مبارزه حق اعتراض ندارند.

امکان بحث و جدل با داوران حتی از مربیان هم سلب شده است و آنها صرفاً می‌توانند با درخواست بازبینی فیلم، اعتراض خود را بیان کنند.

با وجود انتشار ترجمه فارسی آیین‌نامه جدید انضباطی در خبرگزاری‌های ایران، به نظر می‌رسید مربیان و همراهان اعزامی تیم ملی ایران به بلغارستان، قوانین اتحادیه جهانی کشتی را جدی نگرفته‌اند.

محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران نیز در صوفیا حضور داشت. هفته گذشته محمد بنا سرمربی تیم کشتی فرنگی ایران به سایت تسنیم گفت: «من اصلاً با این شکل مدیریت موافق نیستم و پست مدیریت تیم‌های ملی را قبول ندارم.»

علی قلی‌زادگان نماینده وزن ۵۱ کیلوگرم ایران که با شکست ضربه فنی از حریف اوکراینی به مقام پنجم رسید، به دلیل بی‌انضباطی از جدول مسابقات حذف شد.

به این ترتیب ۱۰ امتیاز تیمی از دست رفت و ایران فقط با اختلاف دو امتیاز نسبت به روسیه در رده دوم قرار گرفت. نوجوانان ایران با ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز، ۱۶۶ امتیاز کسب کردند.

امیر توکلیان سرمربی نوجوانان ایران به دلیل اعتراض مکرر و فریاد زدن بر سر داور وسط، کارت قرمز دریافت کرد. پیشتر غلامرضا محمدی سرمربی بزرگسالان ایران هم در جام ساساری ایتالیا کارت قرمز گرفته بود.

آقای توکلیان در پیام ویدیویی خود گفت: «متأسفانه سر تیم ما را بریدند. کشتی‌گیر ما را دیسکالیفه کردند زیرا دوست داشتند روسیه به قهرمانی برسد.»

مصطفی علیزاده کمک مربی ایران، دیدگاه دیگری دارد. او به خبرگزاری ایسنا گفته است: «قلی‌زادگان در اعتراض به داور، سمت مربی حریف نرفت و حاضر به دست دادن نشد. هرچه فریاد زدیم از اعتراض خودداری کند گوش‌هایش نمی‌شنید و کاملاً احساساتی شده بود. همین امر قهرمانی را از ما گرفت و تقدیم روسیه کرد.»

برای ایران در این مسابقات، در وزن ۴۸ کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی، در ۸۰ کیلو امیرحسین فیروزپور و در ۹۲ کیلوگرم سهیل یوسفی موفق به کسب مدال طلا شدند.
رادیو فردا: