تبعیض مدیریتی و ثروت‌های بادآورده نمایندگان

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۴

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم، با اذعان به فساد نمایندگان، سیستم تبعیض در مدیریت کشور را عامل امر می‌داند و می‌گوید وقتی افراد با نظر شورای نگهبان وارد مجلس می‌شوند، دیگر خود را در برابر مردم مسئول نمی‌دانند.

خبر درخواست برخی نمایندگان مبنی بر انصراف از استیضاح یک وزیر به ازای گرفتن آپارتمان، بحثی پیرامون باج‌خواهی و فساد مالی در خانه ملت را دامن زد. این خبر که ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون ولایی مجلس، آن را سر زبان‌ها انداخت، اکیدا تکذیب شد. هیات رئیسه مجلس در توضیح ماوقع گفت، دو نماینده از برخی وزیران آپارتمان درخواست کرده بودند اما این تقاضا ربطی به بحث استیضاح نداشت.

وضعیت مالی نمایندگان و فرزندانشان، پارتی‌بازی‌ها و لابی‌گری‌هایی که می‌کنند، امر پوشیده‌ای نیست. وبسایت “خبرآنلاین” در همین زمینه به سراغ دو نفر از نمایندگان سابق مجلس رفته که در کمیسیون اصل نود فعال بوده‌اند؛ کمیسیونی که بررسی طرز کار مجلس و رسیدگی به تخلف‌ها و شکایت‌های مربوطه از وظایف آن است.

هر دو نماینده سابق، ضمن اذعان به “باج‌گیری و امتیازخواهی” نمایندگان، این رویکرد را به مجلس دهم محدود نکرده‌اند.

حسین انصاری‌راد، نماینده نیشابور و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم، عنوان می‌کند که ثروت‌های بادآورده نمایندگان و رفتارهای باج‌خواهانه‌‌شان در هنگام رای‌دادن، ناشی از تبعیض مدیریتی در کشور است. این چهره اصلاح طلب می‌گوید: «وقتی مجلس بر اساس نظر شورای نگهبان این گونه تشکیل می‌شود به طوری که عده‌ای حذف و عده‌ای دیگر هم با نوع فهم شورای نگهبان به مجلس می‌آیند نمی‌توان انتظار بیشتری از آن داشت.»

دویچه وله:

انصاری راد یکی از مصادیق امتیازگیری نمایندگان را اقرار پسر یک نماینده به داشتن چهار شغل می‌داند: «چرا نماینده‌ای که روزی هیچ چیزی نداشت یکباره میلیاردر می‌شود. کسانی که میلیاردها پول صرف آمدن به مجلس می‌کنند، طبیعتا باید چندین برابر آن توقع داشته باشند و این اصل فساد است.»

فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس هشتم، معتقد است: «وقتی فردی نماینده می‌شود که در حد و اندازه آن صندلی نیست، طبیعی است که وسوسه می‌شود و به سمت باج‌گیری حرکت می‌کند.» او می‌گوید خیلی‌ها حساب‌ شده وارد این حوزه می‌شوند و از جایگاه نمایندگی استفاده غیرقانونی می‌کنند: «متاسفانه کم نیستند و روز به روز بر شمار آنها اضافه می‌شود.»

فاضل موسوی به تفاوت فاحش وضعیت مالی برخی نمایندگان در زمان شروع و پایان نمایندگی اشاره می‌کند و می‌گوید نه فقط مجلس، بلکه بسیاری از دستگاه‌ها در ایران به بیماری باج‌گیری و رانت خواری مبتلا هستند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب تهران، در تیر ۹۷ گفته بود که تعدادی از نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، رشوه گرفته‌اند: «یکی از نمایندگان هولوگرام تغییر کاربری به ارزش یک میلیارد تومان و تعدادی دیگر کارت پول پنج میلیون تومانی گرفته‌اند.»

ولی داداشی، نماینده آستارا و عضو کمیسیون اصل نود در مجلس دهم، پیش‌تر گفته است: «بواسطه برخی لابی‌ها و اتفاقاتی که پشت پرده در مجلس رخ می‌دهد، مجلس هم از راس امور بودن افتاده است.

محمدرضا نجفی، نماینده تهران نیز قبلا گفته که برخی نمایندگان به دلیل “منافع فردی یا باندی” یا به نام “مصلحت‌سنجی” رأی خود را برخلاف باورشان تغییر می‌دهند. او دلیل تغییر رای را “صدور فرمان‌هایی خارج از مجلس” عنوان کرد.

فاضل موسوی، عضو سابق کمیسیون اصل نود می‌گوید: «یک بررسی درباره ده دوره مجلس صورت گرفته بود آنطور که به من گفته شد طبق این بررسی‌ها کمترین تقید به رعایت برخی مسائل در همین زمینه‌ها را نمایندگان مجلس دهم داشته‌اند و بیشترین تقید در مجلس اول بوده است. یعنی هرچه از مجلس اول فاصله گرفتیم میزان این تقید کمتر شده است.»