حسن روحانی: جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۵

رئیس جمهوری ایران گفت جنگ با ایران «مادر همه جنگ‌هاست».

حسن روحانی امروز سه شنبه ۱۵ مرداد در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: «من پارسال در جمع شما و سفرا گفتم صلح با ایران مادر همه صلح‌هاست، جنگ با ایران هم مادر همه جنگ‌هاست. شما اگر امنیت می‌خواهید و سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، امنیت در قبال امنیت خواهد بود. شما نمی‌توانید امنیت ما را خدشه دار کنید و انتظار امنیت برای خود داشته باشید.»

وی افزود: «امروز فهمیدید ما قدرتمند هستیم و قادر هستیم حرفی را که می‌زنیم عمل کنیم […] فهمیدید که پهباد مدرن شما با موشک ساخت ایران که وزارت دفاع دولت یازدهم و دوازدهم ما ساخته شده است و سپاه پاسداران غیور هم این موشک را با دقت و مهارت شلیک کرده است [ساقط شد].»

«مذاکره می‌خواهید، تحریم‌ها را بردارید»

رئیس جمهوری ایران همچنین با یادآوری تحریم رهبر و وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا گفت: «آنها گفتند حاضریم بی قید و شرط مذاکره کنیم ولی چند روز بعد مقام معظم رهبری را تحریم کردند. ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و شایستگی مذاکره را ندارید ولی اگر بخواهیم به فرض مذاکره هم بکنیم، چه کسی باید تصمیم‌گیری نهایی کند؟ شما که قانون ما را بلدید و می‌دانید بدون تصمیم و نظر ایشان، نمی‌توانیم یک امر مهم را پیش ببریم.»

آقای روحانی اضافه کرد: «باز هم گفتید که می‌خواهیم مذاکره کنیم ولی وزیر امور خارجه ایران را تحریم کردید. چگونه می‌خواهید مذاکره کنید؟ شما با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید؟ یا سیاستی در آمریکا در کار نیست یا آنها متلون المزاج هستند و هر روز یک تصمیم را می‌گیرند.»

ایالات متحده آمریکا در ادامه وضع تحریم علیه مقام‌های ایرانی، روز چهارشنبه گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را نیز در فهرست افراد تحریم‌ شده قرار داده بود.

روحانی با تاکید بر این که ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، عنوان کرد: «اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و تروریسم اقتصادی را انجام می‌دهد پس اگر می‌خواهید باید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است. البته ملت ما تواب الرحیم است ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و سایر مقام‌های این کشور در ماه‌های اخیر بارها خواستار مذاکره با ایران شده و حتی شماره تلفنی را برای تماس ایرانیان معرفی کرده‌اند. آنها همزمان تحریم‌ها علیه مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی ایران را نیز تشدید کردند.

«کشتی‌های بریتانیایی قوانین را رعایت نمی‌کردند، ما تاکنون صرف‌نظر می‌کردیم»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری ماجرای توقیف ابرنفتکش گریس ۱ ایران به دست تفنگداران دریایی بریتانیا و توقیف کشتی بریتانیایی به دست ایران گفت: «[خطاب به آمریکا] آن رفیق شما [بریتانیا] هم رفت کشتی ما را در جبل‌الطارق غارت کرد. خیلی وقت بود کشتی‌های انگلیس در خلیج فارس قوانین و اخطارهای ما را رعایت نمی‌کردند. اما چون در زمان صلح بودیم، از خیلی خطاها صرف‌نظر می‌کردیم، ولی حالا که شما رفتار غیردوستانه نشان می‌دهید، ما هم در اجرای قانون تعارف نخواهیم داشت.»

آقای روحانی در توضیح تخلف نفتکش بریتانیایی به دست ایران تاکید کرد: «در هنگام توقیف کشتی انگلیسی ناوچه شما در کنار کشتی بود، اما چرا کاری نکرد؟ وقتی هلی‌کوپترهای ما روی کشتی شما قرار گرفت چرا ناوچه شما که آنجا بود کاری برای نجات کشتی متخلف انجام نداد؟ نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد اما تنگه جبل‌الطارق را برای ما ببندید.»

ایران به تلافی توقیف نفتکش گریس ۱ در جبل‌الطارق، روز ۲۸ تیرماه یک نفت‌کش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد.
یورو نیوز: