دادگاه فدرال حکم مصادره آسمانخراش بنیاد علوی در منهتن را لغو کرد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۹

یک دادگاه استیناف فدرال در ایالات متحده حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی در منهتن نیویورک را که گفته می‌شود حکومت ایران اداره آن را در دست دارد، لغو کرد.

دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۸ مرداد در توضیح این تصمیم، اشکالات متعددی را متوجه حکم اولیه دانسته است که به دولت آمریکا اجازه تصرف این ساختمان را می‌داد.

حکم اولیه در رابطه با این پرونده تابستان ۲۰۱۷ صادر شد که عنوان می‌کرد بنیاد علوی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را در سال ۱۹۹۵ نقض کرده است، چرا که این بنیاد می‌دانسته ۴۰ درصد مالکیت ساختمان مورد اشاره در اختیار شرکت آسا، وابسته به بانک ملی ایران است.

نمایی از آسمانخراش متعلق به بنیاد علوی در خیابان پنجم منهتن نیویورک

بنیاد علوی مالکیت ۶۰ درصد دیگر این آسمانخراش ۳۶ طبقه‌ای در خیابان پنجم منهتن را در اختیار دارد که قیمت آن حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. اتهام دیگر بنیاد علوی در این پرونده پولشویی بوده است.

اما ریچارد وسلی، قاضی دادگاه استیناف، با انتقاد از رای دو سال قبل قاضی کاترین فارست اظهار داشت که او در فرایند دادرسی یکسری «مسائل نسبتا سرراست» را رعایت نکرده و دچار «اشتباه» در تصمیم‌گیری شده است.

به گفته او، از جمله مواردی که این اشتباهات را نشان می‌دهد، ویدیوهایی‌ از اعضای سابق هیات مدیره بنیاد علوی‌ست که در آن به دفعات بر حق قانونی‌‌شان علیه خود متهم‌سازی تاکید می‌کنند یا مورد دیگر عدم اجازه به بنیاد علوی برای ارائه برخی مدارک به دولت است.

قاضی وسلی در نهایت با بیان این که «هیچ راهی برای کوتاه کردن فرایندهای قانونی وجود ندارد» عنوان کرده که این پرونده باید در فرایندی عادلانه و به شیوه‌ای مناسب بررسی شود.

خبرگزاری رویترز این تصمیم قاضی دادگاه استیناف را شکستی برای وزارت دادگستری آمریکا دانسته که امیدوار بوده با فروش این آسمانخراش پول آن را میان بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری‌ها و حملاتی که به ایران نسبت داده شده است، توزیع کند.

دادستانی نیویورک پیش از این گفته بود که بنیاد علوی و شرکت‌ «آسا» دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی هستند و نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای این آسمانخراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

شروع کار بنیاد علوی به سال ۱۹۷۳ بازمی‌گردد که محمدرضا پهلوی، پادشاه آن زمان ایران آن را به عنوان عنوان بنیاد پهلوی تاسیس کرد.

ماموریت این بنیاد ترویج مطالعات ایرانی و اسلامی در ایالات متحده است، اما از سویی به مدارس و کلینیک‌های رایگان نیز کمک می‌کند. این مجموعه هم‌اکنون وابسته به بنیاد مستضعفان است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن, رادیو فردا