بی‌خبری و افزایش نگرانی خانواده رها احمدی: دخترمان کجااست؟

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۹

«رها احمدی»، فعال مدنی و از حامیان «کمپین چهارشنبه‎های سفید»، صبح روز یک‎شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح و در مسیر منزل تا محل کار توسط ماموران لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع آگاه به «ایران‎وایر» می‌گوید: «رها مجرد است و به تنهایی در تهران زندگی می‌کند. خانواده او ساکن شهرستان ابهر هستند و با مشقت برای پی‎گیری وضعیت بازداشت او به تهران آمده‌اند. وضعیت مالی مناسبی ندارند و حالا هم برای این که بدانند فرزندشان کجا است، توسط نهادهای امنیتی آزار می‎بینند.»

به گفته این منبع آگاه، خانواده رها روز گذشته به ساختمان پلیس امنیت در خیابان «وزرا» تهران مراجعه کرده‎اند: «به آن‌ها گفته شده است دخترشان را به “اوین” برده‌اند اما وقتی به اوین رفته‌اند، به آن‌ها گفته شده است کسی به این نام در آن جا زندانی نیست.»

رها در یک شرکت اسمبل قطعات کامپیوتری کار می‌کند و از صبح زود تا بعدازظهر سرکار است: «روز یک‎شنبه آن‌طور که شاهدین عینی گفته‌اند، یک مامور زن کاملا محجبه و دو مرد لباس شخصی با یک پژو سفید رنگ رها را با خود برده‌اند. اما علی‎رغم پی‎گیری‎های مداوم خانواده، پلیس امنیت وزرا و اداره آگاهی و دادسرای اوین هیچ جواب روشنی در خصوص بازداشت او نداده‎اند.»

او حدس می‌زند دلیل بازداشت رها احمدی، حمایت از «منیره عرب‌شاهی» و «یاسمن آریانی» است. یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به همراه «مژگان کشاورز»، در مجموع به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‎اند. این سه تن به اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا»، بدون حضور وکیل محاکمه شده و هم‌اکنون در زندان قرچک محبوس هستند.

علت دستگیری آن‌ها، انتشار ویدیویی در روز جهانی زن بوده است که در آن بدون روسری به زنان گل می‌دادند. کیفرخواست این سه فعال مدنی تیرماه امسال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به آن‎ها ابلاغ شده بود: «احتمالا بازداشت رها به دلیل حمایت او از منیره عرب شاهی و یاسمین آریانی، دو نفر از اعضای فعال کمپین چهارشنبه‎های سفید است که روزها است در بازداشت هستند. او چند روز قبل همراه چند مرد در مترو تهران برای حمایت از این مادر و دختر حاضر شد که تصاویرشان هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.»

پدر رها احمدی طی روزهای گذشته بارها به اداره آگاهی و دادسرای امنیت تهران و زندان اوین مراجعه کرده است اما به گفته منابع آگاه، این دو ارگان نه تنها پاسخی به او نداده بلکه با ارجاعش به دیگری، موجبات نگرانی بیش‎تر او و خانواده‎اش را فراهم آورده‎اند.

منبع آگاهی که با «ایران‎وایر» گفت‎وگو کرده است، می‌گوید: «طی چند ماه گذشته تعداد زیادی از دوستان ما و فعالان مدنی در عرصه‌های مختلف بازداشت شده‎اند. اغلب آن‎ها دست‎رسی به وکیل ندارند. برای آزادی‎ آن‌ها هم وثیقه‌های سنگین تعیین شده که تامین آن‌ها خارج از توان اغلب خانواده‎ها است. در نتیجه، ناچار به گذراندن احکام صادر شده در دادگاه‌های ناعادلانه شده‎اند. در بیش‎تر موارد، علاوه بر افراد بازداشت شده، خانواده‎ها و نزدیکان آن‌ها هم مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. امکان ملاقات از آن‌ها سلب شده است، تماس‌های تلفنی فرد بازداشت شده با خانواده را قطع یا محدود کرده‎اند و در مورد رها حتی از دادن خبر بازداشت و سلامتش به خانواده‌اش دریغ می‌کنند. الان بزرگ‌ترین سوال خانواده رها این است که او کجا است؟»

 به گفته او، این بی‌خبری موجب رنجوری بسیار پدر و مادر رها شده است: «سرکوب فعالان مدنی و انتساب اتهام‎های امنیتی بر علیه آن‌ها که شهروندان عادی جامعه هستند و اغلب به روش‌های مسالمت آمیز اعتراض و نقد خود را به سیاست‌های حاکم بیان کرده‌اند،  نقض آشکار حقوق بشر است. شما اگر بدانید پدر رها چه قدر بابت این بی‌خبری در رنج و اذیت است. همه توانش را گذاشته است تا فقط خبری مبنی بر سلامت دخترش پیدا کند. او از همه نهادها و ارگان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها تقاضا دارد صدای او و خانواده‌اش باشند.»