درگیری در فرودگاه نظامی محمودآباد مازنداران دو کشته بر جای گذاشت

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۰

بنابر گزارش مقام‌های محلی در شمال ایران در پی درگیری میان نظامیان فرودگاه نیروی هوایی ارتش در منطقه محمودآباد استان مازندران با افرادی که در پی حکم دادگاه “قصد تصاحب زمین‌های مورد مناقشه را داشتند” دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شده‌اند.

حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی-امنیتی استان مازندران به اخبار تلویزیون ایران گفته: “در پی تنش به‌وجود آمده در اجرای رأی قطعی دستگاه قضایی در حوزه سرخرود متأسفانه این اقدام منجر شد یگان فرودگاه بیشه‌سر اقدام به تیراندازی به سمت معترضان کند. در این حادثه ۲ نفر جان باختند و ۴ نفر نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.”

این مقام محلی ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده کشته شدگان و مجروحان این درگیری گفته افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند و و عده داده با مسببان این واقعه “برخورد جدی و قانونی” شود.

در اخبار اولیه برخی خبرگزاری ایران این درگیری به “اوباش و هجوم زمین‌خواران” نسبت داده شده بود

آقای حسن‌نژاد در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که شورای تامین استانداری مازندران ضمن “تقبیح این اقدام” تصریح می‌کند که این رویداد “سیاسی نبوده” و “هیچ ارتباطی به مساله زمین‌خواری” هم نداشته “بلکه تنها مرتبط با اجرای یک حکم قضایی” بوده است.

تقبیح تیراندازی به سوی غیرنظامیان و ابراز هم‌دردی معاون سیاسی-امنیتی استانداری مازندران با بازماندگان کشته‌شدگان این درگیری در حالی صورت گرفته که روز شنبه (۱۹ مرداد – ۱۰ اوت) ابتدا خبرگزاری‌های داخلی ایران تیراندازی از سوی نیروهای نظامی را در پی “هجوم غیرقانونی و خودسرانه عده‌ای به اراضی پادگان” خوانده و در عناوین خبری خود از “زمین‌خواران به دنبال باند فرودگاه” خبر داده بودند.

اما ساعتی بعد خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تصحیح اخبار اولیه نحوه شکل‌گیری این رویداد را چنین گزارش کرد: “ظاهراً ۶ هزار متر مربع زمینی که در تصرف پادگان نیروی هوایی ارتش بود را طبق دادخواست شاکیان، دادگاه رسیدگی کرده و پادگان را محکوم و خلع ید کرد حتی در دادگاه تجدید نظر نیز باز هم محکوم شدند. به‌دنبال این حکم، اجراییه صادر شد، شاکیان مدت‌ها پیگیر اجرای حکم بودند، سرانجام امروز (شنبه) مأموران قضایی برای اجرای حکم در محل حاضر شدند. فرمانده پادگان اجازه خواست تا با مافوقش در تهران هماهنگ کند، ظاهراً تهران اجازه این کار را به او نداد، مأموران قضایی هم صورت‌جلسه کردند و محل را ترک کردند. پس از این، درگیری بین شاکیان و نیروهای پادگان صورت گرفت و این اتفاقات تلخ رخ داد.”

انتخاب

محمود میرفیضی، فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران هم به خبرگزاری فارس گفته: “درگیری به علت اختلافات بر سر زمین بوده است.”

سرهنگ حسن ابوترابی رئیس اداره روابط عمومی ارتش ایران هم ضمن تایید کشته شدن دو نفر در جریان این درگیری به فارس گفته جلسه ویژه‌ای در این رابطه برگزار شده و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

جان باختگان این تیراندازی دو مرد میانسال گزارش شده‌اند.

در ویدئویی که از این واقعه در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده افرادی دیده می‌شوند که در کنار یک دستگاه لودر و یک بلوک های سیمانی روی هم چیده شده ایستاده‌اند و همگی به سویی نگاه می‌کنند که در کادر دوربین به وضوح دیده نمی‌شود. برخی از آنها به سمت مقابل خود سنگ‌پرانی می‌کنند. در این ویدئو صدای تیراندازی به وضوح شنیده می‌شود و کمی بعد کسانی که در مقابل دوربین قرار دارند سعی می‌کنند در پشت بلوک‌های سیمانی پناه بگیرند.”