ادعاهای وزارت اطلاعات و نیویورک‎تایمز درباره «۱۷ جاسوس» و نظرات یک تحلیلگر نفتی در گفتگو با کیهان لندن

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۰

-روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از دو تاجر ایرانی ادعا کرده از میان «جاسوسانی» که ادعا می‌شود در رابطه با سازمان سیا دستگیر شده‌اند، عده زیادی مربوط به حوزه نفت و انرژی هستند.
-گزارشگر نیویورک تایمز می‎گوید، تاجرانی از اروپای شرقی از ودکا و شراب قرمز تا پول نقد پیشنهاد می‌کنند تا بتوانند تحت پوشش تاجر یا محقق اطلاعات نفتی بگیرند.
– نیویورک تایمز مدعی «پیشنهاد رشوه یک میلیون دلاری آمریکا برای دریافت اطلاعات نفتی ایران» شده است.
– یک تحلیلگر آگاه نفتی در گفتگو با کیهان لندن می‎گوید، نیازی به اینهمه هزینه و جاسوسی نیست و راه‌های آسانتری برای دریافت اطلاعات نفتی وجود دارد از جمله اختلافات و زد و خورد باندهایی که یکدیگر را لو می‌دهند!

روزنامه نیویورک تایمز، جمعه ۸ اوت (۱۷ امرداد)، در گزارشی زیر عنوان «تحریم‌های آمریکا صعنت نفت ایران را به جاسوس علیه جاسوس تبدیل می‌کند» ادعا کرده است، هفده فردی که تحت عنوان «جاسوس سازمان CIA» در ایران بازداشت شده‌اند به دنبال جمع‎آوری اطلاعات درباره‎ی فروش نفت ایران بوده‌اند.

ادعاهای وزارت اطلاعات و نیویورک‎تایمز درباره «۱۷ جاسوس» و نظرات یک تحلیلگر نفتی در گفتگو با کیهان لندن

وزارت نفت جمهوری اسلامی تلاش کرده اطلاعات فروش نفت محرمانه بماند

در گزارش نیورک تایمز به نقل از تاجران نفتی ایران آمده به برخی افراد از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون دلار پیشنهاد رشوه داده‌اند که یکی از شماره‌ حساب‎های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران را افشا کنند. حتی به برخی از این تاجران خارجی ویزای آمریکا پیشنهاد شده است.

نویسنده‌ی این گزارش فرناز فصیحی، در مصاحبه با بی‎بی‎سی فارسی نیز با تکرار نکاتی از همین گزارش می‌گوید که وزارت نفت ایران بعد از خروج ترامپ از برجام اطلاعات نفتی را محرمانه اعلام کرد و بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت که اطلاعات فروش نفت رسماً اعلام نمی‎شود چرا که بازی اطلاعاتی و جاسوسی بین کشورها ایجاد شده که به اطلاعات نفت ایران دسترسی پیدا کنند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که تاجران نفتی از اروپای شرقی در ایران انواع باج‌ها و رشوه‎ها را پیشنهاد می‌دهند؛ از جعبه‎های ودکا و شراب قرمز تا تأمین مداوم الکل و پول نقد و دو برابر کردن حق دلالی و… که بتوانند تحت پوشش تاجر یا محقق، اطلاعات نفتی بگیرند. در همین رابطه به فردی پیشنهاد شده ۵ هزاردلار در ماه بگیرد و برای یک گزارش دانشگاهی اطلاعات نفتی جهت تحقیق بدهد.

گزارشگر نیویورک تایمز همچنین گفته دولت ایران از شماره حساب‎های موقت استفاده می‎کند که فقط چند ساعت باز هستند و وقتی پول وارد و خارج شد به سرعت در سه چهار ساعت بسته می‎شوند و برای لو دادن اطلاعاتِ این شماره حساب‌ها حتی تا یک میلیون دلار از طرف آمریکا پیشنهاد شده است.

فصیحی همچنین می‎گوید، «این ۱۷نفری که وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که جاسوس سی‌آی‌اِی هستند و فیلمشان را پخش کرد، اطلاعاتی که ما به دست آوردیم این هست که اینها مشکوک هستند به اینکه اطلاعات نفتی را می‌خواستند پیدا بکنند؛ من نمی‎دانم که آنها جاسوس هستند یا نیستند… ولی کسانی که می‌شناختند اینها را  یا اطلاعات داشتند از اتهاماتی که ایران وارد کرده به ما گفتند که در حول و حوش مسائل نفتی کار می‌کردند و دنبال اطلاعات بودند.»


او همچنین گفت با مقام‎های آمریکایی تماس گرفته‌اند و آنها نیز تایید کردند که به دنبال اطلاعات نفتی هستند و این اطلاعات برای آنها حیاتی است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش‌های گسترده دستگاه‌های جاسوسی و متحدانش برای دسترسی به اطلاعات خریداران و راه‌های فروش آن خبر داده. توضیحات بیشتر از

نیویورک تایمز به نقل از الیزابت روزنبرگ مقام پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما نوشته «واشنگتن اطلاعات مربوط به فروش نفت ایران را می‌خواهد تا میزان درآمد این کشور از نفت را بداند. آنها می‌خواهند بدانند که چه مقدار باید به ایران فشار بیاورند» اما در این گزارش هیچ مقام آمریکایی تایید نکرده آمریکایی‎ها به تاجران ایرانی برای دریافت اطلاعات و میزان فروش نفت رشوه پرداخت کرده‌اند!

بخش‌هایی از آنچه در نیویورک تایمز منتشر شد مؤید گزارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفته بود، جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده‌اند.

او ادعا کرده بود، «۱۷ جاسوس دستگیر شده در مراکزی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور فعالیت می‌کردند و هیچکدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این موضوع آن را «کاملاً جعلی» خواند و گفت، «ذره‌ای حقیقت ندارد. فقط دروغ و پروپاگاندای بیشتر [مثل پهپادشان که سرنگون شد] از طرف رژیمی مذهبی که به شدت درمانده است و اصلاً نمی‌داند چه باید بکند.» گزارشگر نیویورک تایمز در رابطه با اینکه ترامپ همکاری این افراد را با سازمان سیا رد کرده، نوشته است این اظهارات فوق‌العاده نامتعارف است چرا که یک دولت چنین اتهاماتی را تقریبا هرگز تایید یا تکذیب نمی‌کند!

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز درباره‎ی ادعای همکاری این افراد با دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده به فاکس نیوز گفت: «رژیم ایران در دروغگویی سابقه طولانی دارد.»

بدون در نظر گرفتن واکنش‎های مقام‎های رسمی آمریکا تردید در مورد این ادعا که افرادی که بازداشت شده‌اند، جاسوسان نفتی بوده‌اند نیز زیاد است.

طبق ادعای نیویورک تایمز دو تاجر ایرانی گفته‎اند بسیاری از این افراد جاسوس‎های نفتی بوده‌اند اما مسئولان قضایی جمهوری اسلامی حدود دو ماه قبل‎تر گفته بودند «دو نفر» از جاسوس‎ها غیرنظامی هستند.

اوایل تیرماه ۱۳۹۸، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت یک شبکه جاسوسان آمریکایی خبر داد که «در مراکز حساس کشور مثل نیروی‎های نظامی، انتظامی، وزارت دفاع و مراکز هسته‎ای و مراکز مربوط به زیرساخت‌های عمومی» نفوذ کرده بودند. وی اشاره‎ای به جاسوسان نفتی نکرد اما طبق گفته او فقط «دو نفر» در حوزه نظامی نبودند که پرونده‎های آنان در دادسرای امنیت رسیدگی و به دادگاه انقلاب رفت و به حبس طویل‌المدت محکوم شدند و تعدادی دیگر که در مراکز نظامی مشغول بودند در دادسرای نظامی رسیدگی شد و با توجه به نوع اقداماتشان تقاضای مجازات اعدام شده و در نوبت رسیدگی است.

کیهان لندن در مورد ادعاهای گزارش اخیر نیویورک تایمز که، شنبه ۱۹ امرداد، به عنوان سند و مدرک به تیتر اول روزنامه کیهان تهران نیز تبدیل شد با یک تحلیلگر آگاه نفتی گفتگو کرده است.

تیتر اول کیهان تهران، شنبه ۱۹ امرداد گزارش نیویورک تایمز است. این روزنامه‌ی وابسته به «بیت رهبری» این گزارش را به عنوان سند علیه دستگیرشدگان قلمداد کرده است!

این تحلیلگر می‎گوید، میزان دقیق رسمی فروش نفت ایران پس از تحریم‎ها محرمانه شد، تا قبل از تحریم‎ها میزان روزانه فروش نفت قابل دسترس بود و حساسیتی روی آن نبود اما چند هفته پس از آنکه آمریکا اعلام کرد فروش نفت را به «صفر» می‎رساند و فروش نیز به شدت کم شد اطلاعات فروش از دسترس خارج شد. وزارت نفت ادعا می‎کرد تحریم‎های آمریکا نمی‎تواند مانع فروش نفت شود. اما در عمل تاثیر شدید گذاشت. محرمانه شدن اطلاعات چند دلیل داشت. مهمترین آن دور زدن تحریم‎ها بود چون اگر اعلام می‎شد که فروش چقدر بوده مشخص می‎شد که ایران از راه‌های غیرقانونی در حال فروش نفت است. تا مادامی که معافیت‎های آن هشت مشتری نفت ادامه داشت چون ایران بیشتر از آنچه مقرر شده بود می‎فروخت باید میزان فروش مخفی می‎ماند اما پس از آنکه معافیت‎ها تمدید نشد دلیل دیگری هم برای محرمانه ماندن میزان فروش پیدا شد و آن حیثیتی بود. آمریکایی‎ها نباید می‎فهمیدند که دقیقاً فشارها تا چه اندازه مؤثر است.»

این تحلیلگر با اشاره به اینکه در مورد پیشنهاد رشوه برای دریافت اطلاعات میزان فروش چیزی نشنیده است، ادامه می‌دهد: «اما در مورد پیشنهاد و حتی دریافت رشوه به عناوین مختلف مثلاً در قراردادها، تحویل محموله‎های نفتی به اشخاص و شرکت‎های خاص گزارش‎های رسمی وجود دارد که علنی شده و اتفاقاً نهادهای قضایی در حال پیگیری آن هستند و اختلاس و یا نقل و انتقال پول و تبدیل ارز یا در مناطق در بانکرینگ، موارد زیادی هم هست که هنوز لو نرفته.»

نیازی به پرداخت رشوه برای دریافت میزان فروش نیست

وی در ادامه می‌افزاید، «فروش نفت ایران در مجموع نفت خشکی (شرکت ملی نفت) و نفت فلات قاره در هفته اول مردادماه روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار بشکه در روز نوسان دارد. تقریباً همه محموله‎ها به چین می‎رود، محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات نفتی شاید برای جمهوری اسلامی ضروری باشد، اما بعید است میزان بشکه به بشکه آن برای آمریکا اهمیت داشته باشد و صرفاً کلیاتی از میزان حدودی فروش برای راهبردهای کلان آمریکا کافیست که برای رسیدن به آن چندین راه دارد و نیاز به ۱۰۰هزار و یک میلیون دلار رشوه نیست! چندین وبسایت و پایگاه رصد نفتکش‎ها سال‌هاست فعال‌اند و سابقه نشان داده آماری که از تجارت نفت اعلام می‎کنند به واقعیت نزدیک است. شرکت‎های ردیاب نیز هم به فناوری‎های ماهواره‎ای مجهزند و هم شماری از آنها با سازمان‎های امنیتی همکاری دارند و اطلاعاتشان قابل استناد است.»

این تحلیلگر  نفتی تأکید می‌کند، نیازی به جاسوسی نیست چون آنچه بیش از همه اطلاعات محرمانه نفتی را علنی می‎کند اختلافات و زد و خوردهای باندهایی است که همدیگر را لو می‎دهند و همچنین اطلاعاتی است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با رصد کشتی‎ها به دست می‎آورند؛ چنانکه «گریس۱» در جبل‎الطارق گیر افتاد و دو کشتی چینی در سنگاپور!

بعید است فروش نفت از ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر شود

او می‎فزاید: «باید قبول کرد که آمریکا فروش نفت ایران را تقریبا به صفر رسانده، فروش ۲٫۵ تا ۳ میلیون بشکه در روز بوده حالا شده ۱۰۰ هزار بشکه؛ و این فاجعه است. بعید است از این کمتر شود. همین ۱۰۰ هزار بشکه هم سهم دلال‎های خودی است که زالووار به صنعت نفت وصل‌اند، سهم‌شان را می‎گیرند و روی آب یا از طریق زمینی قاچاقی می‎فروشند و گاهی نقدی معامله می‎کنند و پول را در جیب‌شان می‎گذارند و در عوض کالا به کشور وارد می‎کنند و گاهی مستقیم تهاتر می‎کنند. بعضی از دلال‎ها تحریم‌اند. در نظر بگیرید بخشی از این فروش همانی است که می‎شنویم مثلاً روسیه می‎گوید قرارداد نفت در برابر غذا را بسته و آمریکا می‎گوید کمک‎های بشردوستانه و دارو و غذا به ایران تحریم نیست. اینها همان نفت است!»

جاسوسان آمریکایی چطور سر از اطلاعات نفتی درآوردند؟!

این تحلیلگر نفتی به کیهان لندن می‎گوید، «در شرایطی که طبق تحریم هرگونه همکاری از سوی افراد و شرکت‎های آمریکایی‎ با ایران ممنوع است، چطور جاسوسان آمریکایی می‌توانند سر از اطلاعات نفتی درآورند؟! حتی با درست بودن ادعاهای وزارت اطلاعات و نیویورک تایمز چه کسانی این اطلاعات را به آمریکایی‎ها داده‌اند؟! وقتی آمار فروش محرمانه است آمریکایی‎ها چطور به آنها دست پیدا کرده‌اند؟!» به این ترتیب، قطعات اطلاعات مربوط به این قضایا، هر طور که چیده شود، سرنخ به درون خود نظام می‌رسد!

در این میان، گزارش نیویورک تایمز که در واقع تأیید ادعاهای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی درباره «جاسوسی» افراد دستگیر شده است، واکنش‌هایی را هم در پی داشت. جعفر بلوری دبیر بین‎الملل کیهان تهران در مورد ارتباط احتمالی بین ۱۷ جاسوس و نفتکش ایرانی که انگلیس توقیف کرده پرسشی را مطرح کرده است.

این در حالیست که برخی کاربران گزارش نیویورک تایمز را پرونده‎سازی برای افراد دستگیرشده خوانده‌اند که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان است.