۱۰ پرونده رسوایی اخلاقی در ایران؛ از حسینی اخلاق درخانواده تا شهردار صدرا

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۵

سه فیلم رسوایی جنسی استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد، شهردار صدرا و یک استاد دانشگاه تربیت مدرس در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

این سه فیلم در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شده است٬ به غیر از فیلم منسوب به شهردار صدرا در شیراز٬ صحت دو فیلم دیگر تائید شده است.

یکی از نزدیکان استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد گفته برای این مقام سابق دولتی «تله» گذاشته‌ و با فیلم‌برداری از رابطه جنسی او با زنی که صیغه‌اش بود٬ قصد داشته‌اند از وی «اخاذی» کنند.

درباره فیلم رابطه جنسی یک استاد دانشگاه تربیت مدرس هم محمدتقی احمدی، رئیس این دانشگاه آن را تائید کرده و گفته که بازگشت این استاد به دانشگاه را صلاح نمی‌داند.

از شهردار صدرا در شیراز هم دو فیلم متفاوت در ارتباط با زنی منتشر شده که هنوز مقام‌های مسئول درباره آن اظهار‌نظری نکرده‌اند٬ اما گزارش‌ها از بازداشت این شهردار حکایت دارد.

رسوایی جنسی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی یا چهره‌های سرشناس سیاسی موضوعی تازه در ایران نیست. طی ۴۰ سال گذشته دست‌کم ۱۰ پرونده رسوایی جنسی یا اخلاقی در ایران خبرساز شده است.

۱- محمد‌تقی فلسفی و جعفر شجونی

بدون شک نخستین پرونده مربوط به رسوایی‌ اخلاقی روحانیون یا مقام‌های جمهوری اسلامی را باید به نام  محمد‌تقی فلسفی ثبت کرد.

در سال‌های ۴۶ و ۴۷ شمسی ساواک برای ساکت کردن وعاظ و روحانیون مخالف حکومت پهلوی، پنج نفر از آنها را توسط یکی از زنان عضو ساواک اغفال کرد تا ضمن برقراری رابطه جنسی از آنها عکس و فیلم تهیه شود.

این پنج نفر عبارت بودند از: محمدتقی فلسفی، عبدالرضا حجازی، محمود انصاری قمی، جعفر شجونی و سید محمدصادق لواسانی.

در سال ۱۳۹۵ (حدود ۵۰ سال بعد از ماجرا) جعفر شجونی در مصاحبه‌ای به این ماجرا اشاره کرد و صحت عکس‌های فلسفی را به صراحت و عکس‌های خودش را به‌طور ضمنی تأیید کرد.

دفتر آقای فلسفی هم در همان زمان به این گفته‌های شجونی واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

۲- علی‌اکبر موسوی حسینی

علی اکبر موسوی حسینی  با برنامه «اخلاق در خانواده» در دهه ۶۰ شناخته و مشهور شد. برنامه‌ای که روابط مردان با زنان و فرزندان شان، موضوع اصلی آن بود.

شهرت «حسینی اخلاق در خانواده» در بین مردم اما نه به دلیل مواضع سیاسیش بلکه به دلیل یک خبری فراگیر بود که هیچ گاه به صورت رسمی درست یا غلط بودن آن مشخص نشد.

خبری که سال ۷۵ بر سر زبان ها افتاد و براساس آن گفته می‌شد سازمان امنیت آلماندر یک سفر او به این کشور زنی را در راهش قرار می دهد تا به بهانه اینکه قصد دارد مسلمان شود، به او نزدیک شود. این زن در نهایت می‌تواند با حسینی رابطه برقرار کند، در حالی که در اتاق هتل محل اقامت دوربین فیلمبرداری مخفی شده از سوی سازمان امنیت آلمان وجود داشته است.

بر اساس این روایت، قصد سازمان امنیت آلمان معامله این فیلم ها در ازای آزاد شدن هلموت هوفر، بازرگانی آلمانی بود که در آن زمان به اتهام ارتباط جنسی با یک دختر ایرانی به اعدام محکوم شده بود.

حسینی چندی پیش در تهران درگذشت. او پدر زن حسین طائب٬ رئیس سازمان اطلاعات سپاه بود.

۳- عطالله مهاجرانی

 در سال ۱۳۸۳ زنی به نام مهسا یوسفی دلدار که کارمند سابق مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها بود، اعلام کرد که همسر صیغه‌ای مهاجرانی است و از او شکایت کرد و خواهان ثبت ازدواج شد. عطالله مهاجرانی هم که آن زمان وزیر ارشاد بود هرگونه ارتباط با او را تکذیب و در بیانیه‌ای «این پرونده را جریان‌سازی جناح سیاسی رقیب» خواند.

این مساله همچنان در پرونده مهاجرانی از سوی محافظه‌کاران مطرح می‌شود و آنها همچنان به طرق‌ مختلف مهاجرانی را به داشتن روابط خارج از خانواده متهم می‌کنند.

۴- رضا زارعی

رضا زارعی فرمانده پیشین نیروی انتظامی استان تهران بود و پیشتر فرماندهی قرارگاه پشتیبانی ناجا و فرماندهی انتظامی استان‌های بوشهر، همدان و گیلان را نیز بر عهده داشت. خبر دستگیری این فرمانده نخستین‌‌بار از سوی یک سایت غیر رسمی در روز هشتم اسفند سال ۱۳۸۶ منتشر شد.

آنها خبر داده بودند که «یک فرمانده نیروی انتظامی به علت سوء استفاده از موقعیت شغلی و ارتکاب اعمال خلاف اخلاق چندی پیش با هوشیاری اطلاعات نیروی انتظامی دستگیر شده است.»سخنگوی قوه قضاییه هم ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به‌طور رسمی بازداشت رضا زارعی را تائید کرد و پرونده این فرمانده پلیس برای همیشه بسته شد.

۵- سلمان خدادادی

قریب ۲۰ سال نمایندگی مردم در مجلس و چندین سال فعالیت به‌عنوان یک نیروی امنیتی از جمله مهم‌ترین سوابق سلمان خدادادی است.

سلمان خدادادی از فرماندهان سابق سپاه در میان طرفدارانش به «حاج سلمان» مشهور است.در حالی که انتخابات مجلس هشتم برگزار شده و عمر مجلس هفتم رو به پایان بود، بازداشت نماینده ملکان خبرساز شد. روایت‌های متفاوتی برای بازداشت خدادادی در همان زمان مطرح شد. زمان بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم که رسید، پشت پرده ماجرای بازداشت کوتاه‌مدت سلمان خدادادی نماینده ملکان تا حدی افشا شد. شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم به ریاست روح‌الله حسینیان با اعتراض فاطمه آلیا، اعتبارنامه خدادادی را رد کرده بود.

امسال انتشار یک ویدئو و فایل صوتی منتسب به زهرا نوید پور و سلمان خدادی  بار دیگر پرونده اخلاقی این نماینده کنونی مجلس را به رسانه‌ها کشاند. در ویدیویی که منتشر شده فردی با نام زهرا نوید پور ادعا می‌کرد از سوی نماینده ملکان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. شش ماه بعد از انتشار این فایل صوتی جسد زهرا نوید پور در منزلش پیدا شد.

۶- محمد علی ابطحی

بازداشت محمد‌علی ابطحی در سال ۸۸ و جریان انتخابات ریاست جمهوری همراه شد با برخی شایعات درباره رسوایی‌های اخلاقی ابطحی. ابطحی بعده‌ها درباره این شایعات گفت که «فضاسازی‌هایی علیه من می‌شد و مثلا می‌گویند اعترافات من در دادگاه سال ٨٨ به‌خاطر مسائل شخصی بوده است.»

او گفته که « در سال ٨٨ یک‌بار هم درباره مسائل شخصی بازجویی نشدم و اتهام اخلاقی هم نداشتم، اما بیرون زندان می‌گفتند که مسائل شخصی داشته و پرونده‌ها را جلویش گذاشته‌اند.» حاشیه‌ه‌های اخلاقی درباره ابطحی به سال ۸۸ محدود نشد. چندی پیش شیما شعاعی خبرنگار مدعی شد که محمدعلی ابطحی معاون دولت اصلاحات در ارتباطات متداولی که میان یک روزنامه‌نگار و سیاستمدار وجود دارد، شئون را رعایت نکرده و پیغامی غیر اخلاقی برای او فرستاده است. کاربران توییتر این پیغام را مصداق آزار جنسی خواندند، اما ابطحی در واکنش به این اظهارات از شیما شعاعی عذر خواهی کرده و نوشت: گمان نمی‌کردم فرستادن یک شعر اسمش آزار باشد.

۷- محمد علی نجفی

محمدعلی نجفی از شهریور تا اسفند ۱۳۹۶ شهردار تهران بود٬ اما در واپسین روز‌های سال ۹۶ استعفا کرد.

در همان ابتدا حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد پشت پرده استعفای نجفی در برخی محافل زده می‌شد که حکایت از وجود زنی در این تصمیم نجفی داشت.پس از مدتی تصاویر نجفی و میترا استاد در رسانه‌ها منتشر شده که میترا استاد تائید کرد که با شهردار پیشین تهران ازدواج کرده است.ازدواج این دو نفر در همان زمان هم جنجال‌ها و حاشیه‌های زیادی برای آنها داشت که در نهایت به قتل میترا استاد توسط نجفی و حکم قصاص دادگاه برای این مقام عالی رتبه سابق نظام انجامید.روز گذشته هم خانواده میترا استاد اعلام کردند که از قصاص نجفی صرف‌نظر کرده‌اند تا نجفی با دست‌کم سه سال زندان روبرو شود.

۸- علی جنتی

استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد دولت اول حسن روحانی با شایعاتی همراه بود.

 یک هفته بعد از برکناری جنتی، برخی رسانه‌های محافظه‌کار مدعی شدند که علت برکناری جنتی از وزارت ارشاد ارتباط او با یک کارگردان زن سینمای ایران بوده است.

آذر ماه سال ۱۳۹۵ هم حسین الله کرم دبیر کل حزب الله تهران در صفحه رسمی خود در اینستاگرام مدعی ارتباط یک زن با پنج وزیر کابینه روحانی از جمله علی جنتی شده بود.الله کرم از زنی به نام «آ.چ» نام برده بود که منجر به استعفای وزیر ارشاد شده است. او همچنین مدعی شده بود که که همین زن که «نفوذی و جاسوس است هم زمان با چهار وزیر دیگر کابینه هم ارتباط داشته است.» اشاره او به آفرین چیت‌ساز بازیگر و روزنامه‌نگاری بود که پاییز سال 1394 در پرونده‌‌ای با عنوان نفوذ بازداشت شد.

پیش از این، محمد حسین رستمی، که خود را مدیر «پایگاه مقاومت سایبری عماریون» معرفی کرده بود، از این زن  به عنوان همسر دوم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یاد کرده و او را «جاسوسه» خوانده بود.

۹- سعید طوسی

محمد گندم‌نژاد طوسی معروف به «سعید طوسی»، قاری قرآن و کارشناس شورای عالی قرآن، از حدود شش سال پیش با اتهام «آزار و اذیت جنسی» روبرو است و والدین برخی از قاریان نوجوان از وی شکایت کرده‌اند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی پس از دو سال رسیدگی به پرونده این قاری قرآن  در بهمن ۹۶ او را «تبرئه» کرد که این حکم واکنش‌های زیادی در افکار عمومی داشت.بسیاری بر این باورند که طوسی از حمایت افرادی در بیت آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر ایران برخوردار بوده که توانسته از زیر حکم مجازات فرار کند.

 زمانی که خانواده‌های قربانیان درخواست تجدیدنظر دادند، دادگاه یاد شده در حکم تبرئهسعید طوسی اعلام کرده بود که «شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه، از ارکان متشکله بزه محسوب نمی‌شود.»

۱۰- عبد‌الرضا داوری

توییت‌های «الهام سلمانی» همسر عبدالرضا داوری جنجال‌هایی را برای این چهره نزدیک به احمدی نژاد به همراه داشته است. الهام سلمانی چندی پیش در چند توییت از نفود یکپرستو به زندگی شخصی همسرش عبدالرضا داوری خبر داد که همین مساله باعث بروز حاشیه‌هایی برای داوری شد.در حالی که سلمانی با حروف اختصار از به اصطلاح پرستوی همسرش یاد می‌کرد و او را ف-ک می‌خواند، عبدالرضا داوری در یک توییت نام کامل فرد مذکور را بیان کرده و مدعی شد او خبرنگار خبرگزاری ایسنا بوده و به دلیل شایعاتی که سلمانی برای او ایجاد کرده از خبرگزاری اخراج شده است.

ایران‌وایر:بهنام قلی‌پور