ناخدا «کاون حکیم‌زاده» آمریکایی ایرانی‌تبار و فرمانده ناو هواپیمابر هری ترومن

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۵

کاوُن حکیم‌زاده، فرمانده جدید ناو هواپیمابر اتمی هری ترومن ایالات متحده آمریکا در ماموریت های بازدارنده و مقابله با تنش در آب‌های منطقه، یک آمریکایی ایرانی‌تبار است.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از تارنمای «پایلت آنلاین»، ناخدا کاوُن (Kavon) حکیم‌زاده، ۳۰ سال پیش هنگامی که به عنوان یک ملوان جوان به خدمت ناوگان دریایی آمریکا در نورفولک در ایالت ویرجینیا پیوست، چنین روزی را برای خود تجسم و آرزو کرده بود.

او که یک ماه پیش فرماندهی ناو هواپیمابر اتمی هری ترومن را بر عهده گرفت، متولد ایالت تگزاس از پدری ایرانی و مادری آمریکایی است و دوران کودکی را همراه با والدین خود در ایران سپری کرد.

پس از وقوع انقلاب در ایران، کاون ۱۱ ساله به همراه خواهر ۹ ساله و مادرش که هفت ماهه باردار بود، مجبوربه ترک ایران شدند.

آنها با ورود به آمریکا به هاتیسبورگ در ایالت می‌سی‌سی‌پی رفتند. کاون حکیم‌زاده گفته است روزهایی که به خروج آن‌ها از ایران منتهی شد، بسیار شبیه صحنه‌های آغازین فیلم سینمایی «آرگو» است.

کاون حکیم‌زاده در ۱۹ سالگی وارد نیروی دریایی آمریکا شد.

نیروی دریایی آمریکا گرچه ماموریت رزمناوهای خود را پیشاپیش اعلام نمی‌کند، اما این ناوها اغلب به عنوان بعنوان نیروهای بازدارنده به نقاط تنش در جهان اعزام می‌شوند.

ناو هواپیمابر هری ترومن از کلاس نیمیتز با ۳۳۲ متر طول است و ۱۱۶ هزار تُن وزن دارد. دارای دو رآکتور اتمی است و می‌تواند حدود ۹۰ هواپیما و هلیکوپتر را در خود جای دهد و بیش از شش هزار خدمه دریایی و هوایی دارد.