«استفراغ وسع» آیت‌الله‌ها به روی نظام مقدس؛ جدال «فقهای مجتهد» سر املاکی که ارثیه پدری‌شان نیست!

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۸

-«ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان را با لطایف الحیل از دست مسئولین آن وقت درآوردید و با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرمودید.»
-«ساختمان‌هایی که حضرتعالی از آنها استفاده می‌کنید‎، از ارث پدرتان ساخته شده است؟»
– «اگر کسی چیزی نمی‌گوید حرمت پیرمردی شما را نگه می‌دارد.»
– «سینه‌ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‎ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‎هاست.»
-«فکر می‎کنید قَیّم حوزه‌های علمیه هستید، خودتان را در جایگاهی می‎بینید که به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی‌شوید امر و نهی کنید.»
-کدخدایی می‎گوید، دعوای طلبگی است، لیکن بعداز آن دوستی‌ها پابرجاست.

صادق آملی‌لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نامه‎ای تند پاسخ حملات لفظی آیت‎الله محمد یزدی از اعضای شورای نگهبان را داد و آن را در ادامه‌ی سناریوهای از پیش طراحی شده علیه خود دانست.

صادق لاریجانی برای یک دهه رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی بود و سپس به سمت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد؛ علی خامنه‎ای اعتماد زیادی به او داشته است

لاریجانی در مقدمه این نامه که، یکشنبه ۲۷ امرداد، منتشر شد گفته، «بنا نداشتم با توجه به گرفتاری‎های مختلف مردم و کشور، نسبت به این حرکات، پاسخی دهم  ولکن اکنون احساس می‎کنم بازی‎های صداوسیما و برخی نهاد‎های دیگر به نقطه‎ای رسیده است که سکوت در مقابل آن جایز نیست و البته در موقع مناسب به تفصیل در مورد ابعاد آن صحبت خواهم کرد.»

او نوشتن نامه به علی خامنه‎ای را رد نکرده اما ادعا کرده «هیچگاه نگفته‎ام که اگر فلانی [اکبر طبری] را دستگیر کنید نجف می‎روم… بنده هیچگاه از هیچ فرد متخلف یا فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. اگر معاون اجرایی حوزه ریاست مرتکب جرم یا فسادی شده، تعقیب و رسیدگی عادلانه به جرم او، طبق قاعده و وظیفه دستگاه قضایی است و مسلم است که بنده هم قائل به استثناء در این جهت نیستم.»

به نظر می‎رسد اینکه یزدی به لاریجانی گفته «شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود چه رسد که نجف بروید» برای او فوق‎العاده گران تمام شده و آن را یک توهین دانسته و به شدت احساس حقارت کرده و از همین رو توضیحات زیادی در خصوص آن داده و همزمان از اعتبار علی خامنه‌‏ای خرج کرده است.

در عرصه تحقیق و پژوهشهای علمی چه کردهاید؟

لاریجانی می‎نویسد: «جناب یزدی، بنده طلبه‎ای بیش نیستم و هیچگاه ادعا نکرده‎ام که وجودم چه در قم و چه در هر جای دیگری خیلی موثر است. گرچه شخصیت‎هایی همچون مقام معظم رهبری و برخی مراجع بزرگوار، بارها و بارها در مورد این فقیر کلماتی به کار برده‎اند که از نقل آنها استحیا می‎کنم، چون خود را لایق آنها نمی‎دانم. تاثیر بنده همین است که هست: سالیانی برای عده‎ای در حوزه و دانشگاه تدریس کرده‎ام ، آثاری را هم پدید آورده‌ام. میزان تاثیر آنهم در حد خود، یک امر واقعی است، نه با خواست بنده بیشتر می‎شود و نه با توهین و تحقیر شما کمتر. اما شما در عرصه تحقیق و پژوهش‎های علمی چه کرده‎اید؟»

مکتوبات شما نشان می‎دهد استفراغ وسعتان چقدر است!

در بخشی از این نامه آمده، «آیا جز با صدای بلند و داد و قال، به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن، کار دیگری هم کرده‌اید؟… چرا به خودتان اجازه می‎دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده‌اید که علماء و فضلاء در قم، به آثار شما و به گفته‎های شما چگونه نگاه می‌کنند؟‎! چقدر آنها را جدی می‎گیرند؟ کافی است کسی نیم نگاهی به مکتوبات شما ذیل کتاب القضاء مرحوم سید صاحب عروه، بیندازد تا میزان اثر شما در حوزه معلوم شود و معلوم شود حد تحصیلات جنابعالی و استفراغ وسعتان در باب استنباط احکام [چقدر است]. متاسفانه ظاهراً حتی توجه نکرده‎اید که کتاب القضاء سید (برخلاف جلد اول عروه) کتاب استدلالی است، چقدر آن را تخریب کرده‌اید‎. ای کاش شما صرفاً آن را ترجمه می‎کردید که اقلاً خواننده بداند با سخنان چه کسی روبروست.»

سینه‌ام خزانه‌الاسرار اتهامات است!

لاریجانی در ادامه خطاب به یزدی می‎گوید، «در شورای نگهبان، سخنان غیردقیق ، غیرمستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‎کنند و چیزی نمی‎گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند. همه این فضاسازی‎ها نشان از آن دارد که یک پروژه بزرگتری در پس این القائات نهفته است و آن تخریب اینجانب و شاید هم تخریب‎های دیگر. مسئله همین است. والا بنده سینه‌ام خزانه‌الاسرار اتهامات مجموعه‎ای از معاونان، قائم‌مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‎هاست و ظاهراً امروز هم هزینه ایستادگی در رسیدگی به آنها را می‎پردازم.»

از نشست‌های شورای نگهبان پس از مرگ هاشمی شاهرودی

چپاول ساختمان‎ها

محمد یزدی در سخنرانی خود اشاره کرده بود لاریجانی «…آیا ارث پدرت بود به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساخته‎اند»، لاریجانی در بخشی از این نامه آدرس چند ساختمان وقفی و ساخت و سازهایی به اسم مدرسه و حوزه علمیه و مسجد داده و به سابقه بد یزدی در چنگ انداختن به این ساختمان‎ها اشاره کرده و گفته، «مگر اینهمه مدارس دیگر در قم و سطح کشور ساخته می‎شود ارث پدرشان است؟ مگر همین ساختمان‌هایی که حضرتعالی از آنها استفاده می‌کنید‎، از ارث پدرتان ساخته شده است؟ آخر این چه فهمی است و چه استدلالی؟!… شما یکبار هم که داخل آن را ملاحظه نکرده‌اید، چرا نشر اکاذیب می‎کنید. اگر مقصودتان ظاهر آن است، همین ساختمان‎هایی که شما از آن استفاده می‎کردید هم همینطور بود: ساختمان مرکز تحقیقات دبیرخانه خبرگان که با لطایف‌الحیل از دست مسئولین آن وقت درآوردید و به عنوان نائب رئیس مجلس خبرگان محل کار خود قرار دادید، در همین قد و قواره و وزن بود، نفرمودید کاخ ساخته‎اند، بلکه با اشتیاق تمام به آن ساختمان نقل مکان فرمود.»

لاریجانی در ادامه به دفاع از خود ادامه داده و نوشته «همین دادگاه‎های مفاسد اقتصادی که برگزاری آنها موجب خوشحالی مردم و تقدیر آنها شده است، کارهای اصلی‎اش که همان تحقیقات و رسیدگی‎های دادسرایی آنها است، عمدتاً در زمان این حقیر انجام شده است. پس برگردید از آن قضاوت‌های ناصواب و ناعادلانه‎تان.»

صادق آملی لاریجانی در این نامه جابجا به یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاخته و همچنین گفته «مشکل اصلی جنابعالی این است که فکر می‎کنید قَیّم حوزه‌های علمیه هستید و می‎خواهید به همه امر و نهی کنید. متاسفانه شما خودتان را در جایگاهی می‎بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی‌شوید، امر و نهی کنید و این با رویه‎های حسنه‎ای که در حوزه علمیه برقرار بود، هیچ تناسبی ندارد.»

دعوای طلبگی بود

عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برای توجیه این قائله توییت کرده، «در هر جمعی ازجمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلندشده و مباحث داغ، لیکن بعداز آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، باهم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است: دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظرداریم اشتباه نگیریم.»

واکنش‎ها به دعوای علنی و «استفراغ وُسع» آیت‎الله‌ها

روزنامه جوان نزدیک به سپاه از یزدی و لاریجانی خواسته «این بار را ماهواره ببینید و شبکه‌های مخالف نظام را نگاه کنید، فیلترشکن نصب کنید و به توییتر و تلگرام فیلتر شده بروید، سایت‌های معاند و فیلترشده را بخوانید و ببینید چگونه آبروی نظام برخاسته از آرمان‌های اسلامی یک ملت و امام‌شان را حراج زده‌اید… ببینید چگونه با کلیدواژه‌هایی که شما دست دشمن‌مان داده‌اید، آنان علیه کل سرزمین‌مان جمله می‌سازند، گزارش می‌نویسند و ذوق‌زده از آنچه آن را جنگ قدرت در جمهوری اسلامی می‌نامند، خبرسازی می‌کنند. بله، این بهانه را دعوای شما دست این بهانه‌جو‌های همیشه پی جنجال داد. وقتی دو فقیه مجتهد عضو شورای نگهبان که هر یک فقط ۱۰ سال سابقه ریاست بر دستگاه قضایی را دارد، نمی‌داند چه سخنانی را کجا باید گفت و کجا نباید گفت، لاجرم از دیگران چه انتظاری ا‌ست؟!»

حسین شریعتمداری نیز در کیهان تهران نوشت، «… شخصیت و جایگاه برجسته آنان امانت الهی است و تنها متعلق به خودشان نیست که در حفاظت و پاسداری از آن بی‌نیاز از مراقبت باشند… انتشار اینگونه اخبار و سخنان و نامه‌ها حتی در صورت صحت نیز نتیجه‌ای جز دلگیری عموم مردم و شادی دشمنان به دنبال ندارد.»

کاربران در شبکه‎های اجتماعی نیز به جدال این دو آیت‎الله واکنش نشان داده‌اند.
کیهان لندن: