حسن روحانی: شرایط ایران بسیار بهتر از پارسال و آرامش مردم بیشتر شده است

By | ۱۳۹۸-۰۵-۳۱

رئیس‌جمهوری ایران روز پنجشنبه ۳۱ مرداد با حمله به سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران مدعی شد که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور علی‌رغم تحریم‌ها از سال گذشته بسیار بهتر است.

حسن روحانی در مراسمی به مناسبت روز صنعت دفاعی، فشارهای اقتصادی و سیاسی ایالات متحده را سیاستی «شکست‌خورده» توصیف کرد و گفت: «تمام شاخص‌های داخلی اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به ما می‌گوید که وضع ما امروز از سال گذشته در این موقع به مراتب بهتر است، آرامش مردم و ثبات بازار اقتصادی بیشتر شده است».

به گفته وی، شاخص بورس ایران در چند ماه اخیر «بیش از ۱۴۰ درصد رشد داشته» و صادرات غیر نفتی کشور نیز اگرچه در اولین ماه سال پایین بوده اما «در ماه‌های دوم و سوم افزایش داشته است».

رئیس‌جمهوری ایران سپس تاکید کرد: «بنابراین آمریکا پیروز نیست. شکست خورده است. ما موفق این میدان هستیم».

اظهارات آقای روحانی در حالی است که با تحریم‌های ایالات متحده فروش نفت ایران به شدت کاهش یافته است به طوری که برخی گزارش‌ها عنوان می‌کند صادرات روزانه نفت آن از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به صد هزار بشکه در ماه ژوئیه رسیده است.

این افت شدید به معنای از دست رفتن سالانه ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی بر اساس قیمت‌های کنونی نفت است.

تورم نیز شتاب سریعی گرفته است چنان که طبق آمارهای رسمی، تورم ۱۲ ماهه ایران در تیر ۱۳۹۸ به ۴۰.۴ درصد رسید. تورم نقطه به نقطه هم در خرداد امسال بالای ۵۰ درصد بود. این آمارها رئیس‌جمهوری آمریکا را به این باور رسانده که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و تهران ناگزیر از مذاکره با واشینگتن است.

اما حسن روحانی با رد چنین سخنانی عنوان کرده که آمریکا در اجرای «برنامه خود» موفق نبوده و به رغم آن که «سال گذشته» رئیس‌جمهوری ایالات متحده به مقامات اروپایی گفته که «ظرف سه ماه دیگر نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخواهد بود»، جمهوری اسلامی همچنان پابرجاست.

وی روز قبل از آن نیز در دیداری با رهبر جمهوری اسلامی اطمینان داده بود که کشور «به‌رغم تحریمها، در رابطه با ذخیره و تأمین کالاهای اساسی در شرایط خوبی قرار دارد» و دولت توانسته است «در بازار تعادل و ثبات ایجاد کند».

آقای روحانی همچنین در مراسم «روز صنعت دفاعی» برای بار دوم از یک سامانه پدافند هوایی به ‌نام «باور ۳۷۳» رونمایی کرد، سامانه‌ای که دو سال قبل برخی خبرگزاری‌های ایران از رونمایی آن خبر داده بودند.

فرماندهان نظامی ایران پیشتر گفته بودند این سامانه قرار است «جایگزین» سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ روسی شود.

پرتابگرها و یک فروند از موشک این سامانه در فرودین سال ۱۳۹۴ نیز در جریان «روز ارتش» نمایش داده شده بودند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، هم در مراسم روز پنج‌شنبه به رونمایی قبلی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: «سامانه باور۳۷۳ که قبلا رونمایی اجمالی شده بود، به زودی رونمایی کامل خواهد شد و به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل داده خواهد شد».

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر