هاآرتص: ۳ دلیل امارات برای بهبود روابط با ایران و کنار کشیدن از جنگ سرد ریاض و ایران

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۱

الکساندر گریفینگ در هاآرتص نوشت: در سال های اخیر اسرائیل و کشورهای عربی خلیج (فارس) از جمله امارات و عربستان به صورت محرمانه با یکدیگر رابطه داشته اند، زیرا ائتلاف آن ها با آمریکا و دشمن مشترکشان یعنی ایران فرصتی فراهم کرده است که در حوزه مسائل امنیتی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما اخیرا شاهد تحولاتی در این ائتلاف های منطقه ای بوده ایم. امارات تمایلی به ادامه حضور در ائتلاف نظامی عربستان در یمن ندارد و در حال خارج کردن نیروهای خود است. علاوه بر این، ظاهرا اماراتی ها دیگر از کمپین فشار آقای ترامپ علیه تهران حمایت نمی کنند. حوادث اخیر در خلیج فارس باعث عقب نشینی ابوظبی از سیاست قبلی خود در قبال ایران شد.

تحولات اخیر در منطقه زنگ هشداری برای اسرائیل هستند. ممکن است در آینده نزدیک شاهد قطع همکاری های امنیتی و اطلاعاتی بین تل آویو و کشورهای عربی باشیم.

دکتر یوئل گوزانسکی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در موسسه مطالعات ملی در تل آویو است. آقای گوزانسکی در ارتباط با تلاش های دیپلماتیک اخیر امارات برای بهبود روابط خود با تهران گفت که این کشور برای تامین منافع ملی خود به استراتژی دیگری روی آورده است.

آقای گوزانسکی معتقد است که چندین عامل ابوظبی را وادار کردند که در مورد استراتژی خود در قبال ایران تجدید نظر کند و تمایلی به ادامه مشارکت در جنگ سرد بین تهران و ریاض نداشته باشد. امارات در سال های اخیر حضور فعالی در جنگ های نیابتی بین این قدرت منطقه در یمن، سوریه، لبنان و عراق داشت.

اول، اماراتی ها به این نتیجه رسیدند که باید زودتر خود را از باتلاق یمن خارج کنند. این جنگ پنج ساله هزینه گزافی را به ابوظبی تحمیل کرد و نیروهای نظامی این کشور از لحاظ روانی در وضعیت بدی قرار دارند. علاوه بر این، در سال های اخیر سطح انتقادات بین المللی از این جنگ افزایش پیدا کرده است. اماراتی ها دوست ندارند که به اعتبار خود خدشه وارد کنند.

اخیرا مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا لایحه ای را برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی صعودی در یمن و توقف فروش سلاح تصویب کردند. البته در نهایت رئیس جمهور آمریکا این قانون را وتو کرد.

دوم، ابوظبی به دنبال تضمین امنیت خلیج فارس و تشویق سرمایه گذاران برای ادامه فعالیت های اقتصادی خود در این منطقه است. رهبران امارات به این نتیجه رسیدند که چاره ای جز مذاکره مستقیم با تهران نخواهند داشت. حوادث اخیر در خلیج (فارس) از جمله حمله به نفت کش های تجاری نگرانی آن ها در مورد بروز جنگ را افزایش داد. اماراتی ها می دانند که عواقب هر گونه درگیری نظامی در منطقه ابتدا دامن آن ها را خواهد گرفت.

سوم، سیاست خارجی سردرگم کننده ترامپ نقش زیادی در تغییر رویکرد امارات داشت. تمام کشورهای منطقه در ماه های اخیر به این واقعیت پی بردند که تهدیدات آقای ترامپ بلوفی بیش نبوده اند و او تمایلی به اقدام نظامی علیه تهران ندارد. آقای ترامپ در سال های اخیر نشان داده است که متحد قابل اطمینانی نیست و بیشتر به فکر برنامه های خود است.

البته ابوظبی همچنان بر روی حمایت سیاسی واشنگتن حساب می کند. رهبران امارات دوست دارند که روابط خوب خود با آمریکا را حتی بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه دهند. یکی از راه های ممکن برای دست یابی به این هدف ارتباط برقرار کردن با اسرائیل است. اسرائیل هنوز تحت حمایت سیاسی و نظامی گسترده واشنگتن قرار دارد.

اوایل این هفته آقای یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که به طور مخفیانه با یکی از مقامات ارشد امارات دیدار کرده است. او هدف از این ملاقات را بهبود روابط بین دو دولت دانست. وزیر خارجه اسرائیل گفت که آنها به دنبال عادی سازی روابط با دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) هستند.

کاتز همچنین ادعا کرد که اسرائیل در ائتلاف آمریکا برای تامین امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز مشارکت خواهد کرد. این خبر واکنش شدید مقامات ایرانی را به دنبال داشت. تهران هشدار داد که حضور رژیم صهیونیستی در منطقه می تواند به بروز جنگ منجر شود. البته دولت اسرائیل بعدا اعلام کرد که فقط از لحاظ اطلاعاتی با این ائتلاف همکاری می کند و هیچ نیروی اسرائیلی به خلیج فارس اعزام نخواهد شد. نتانیاهو در آستانه انتخابات همچنان در مورد دستاوردهای سیاست خارجی خود از جمله روابط نزدیک با رهبران دنیا و کشورهای عربی صحبت می کند. موافقت کشورهای خلیج (فارس) با انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت المقدس موفقیت بزرگی برای دولت نتانیاهو بود.

اما به نظر می رسد که در آینده، نتانیاهو و تل آویو مسیر پیچیده تری پیش روی خود داشته باشند. ائتلاف ضد ایرانی بین اسرائیل و کشورهای عربی به تدریج در حال تضعیف شدن است. مناقشه بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها نیز به عنوان مانع مهمی در مقابل بهبود روابط بین اعراب و اسرائیل در نظر گرفته می شود.

اخیرا روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد که در ماه های اخیر ملاقات های محرمانه ای در ارتباط با تهدیدات ایران بین امارات و اسرائیل برگزار شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا هدف از این جلسات را افزایش همکاری های اطلاعاتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی بین دو کشور اعلام کرده است.

با وجود این، ماه گذشته ابوظبی یک تیم دیپلماتیک را برای گفت و گو در مورد امنیت دریایی به تهران اعزام کرد. اماراتی ها در هفته های اخیر تلاش زیادی برای کاهش تنش در خلیج فارس انجام دادن. آن ها از نام بردن ایران به عنوان مسئول اصلی حملات اخیر علیه نفت کش های تجاری پرهیز کرده بودند.

در شرایط کنونی نگرانی های ابوظبی شامل پایان دادن به جنگ داخلی در یمن، تامین امنیت مسیرهای هوایی و دریایی در منطقه خلیج فارس و حفظ روابط سیاسی خود با کشورهای منطقه هستند. به نظر می رسد که اماراتی ها مسیر مستقلی را برای تامین منافع خود در پیش گرفته اند.

تغییر استراتژی ابوظبی باید زنگ هشداری برای مقامات اسرائیلی باشد. اسرائیل بدون چتر امنیتی آمریکا نمی تواند دست به اقدامی علیه تهران بزند. اما سیاست غیر قابل پیش بینی آقای ترامپ نشان داد که اسرائیل نمی تواند برای تامین امنیت خود فقط به واشنگتن اتکا کند. واقعیات و پیچیدگی های منطقه نیز به اسرائیل اجازه نمی دهند که به راحتی روابط خود را با کشورهای خلیج (فارس) عادی سازی کند.