ظریف گفت‌وگوی برجامی با مکرون را «سازنده» توصیف کرد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۱

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بعد از دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت وگوها پیرامون برجام را «سازنده» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی جمعه اول شهریور با «سازنده‌ و خوب» خواندن مذاکرات گفت : «بحثی که با رئیس‌ جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی میان دکتر روحانی و مکرون بود.»

امانوئل مکرون روز چهارشنبه گفته بود که در آستانه اجلاس گروه ۷ با مقامات ایران دیدار می‌کند تا پیشنهادات خود را برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن ارائه دهد.

هنوز دقیقا معلوم نیست پیشنهاد مکرون چه بوده است، اما ظریف می‌گوید میان نظرات رئیس‌جمهوری فرانسه و ایران «نقاط مشترکی» وجود دارد.

وی گفت «پیشنهادهایی که (طرف فرانسوی) دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می شود».

قبلا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به مذاکرات مکرون و روحانی گفته بود «هیچ کسی نمی‌تواند به نمایندگی از آمریکا با ایران حرف بزند».

این اظهارات با واکنش فرانسه مواجه شد و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور ۱۸ مرداد در بیانیه‌ای گفت فرانسه به صورت مستقل موضع خود را بیان کرده، با جدیت برای صلح و امنیت در منطقه و همچنین کاهش تنش‌ها کار می‌کند و برای چنین اقداماتی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.

قرار است روز جاری ظریف و لودریان دیدار کنند.

ظریف بعد از دیدار با مکرون گفت فرانسه در مورد نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم، برای این که اجرای برجام به صورت کامل انجام شود.

وی گفت موضوع بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند تعهداتی که در قالب برجام و پس از خروج امریکا داده است را انجام دهد.

ایران از اردیبهشت سال جاری طی اقدامی مقابله‎‌جویانه با تحریم‌های آمریکا، بخشی از تعهدات برجامی خود را در دو نوبت کاهش داد و تهدید کرده است اگر منافع ایران از برجام تامین نشود، گام سوم را نیز برخواهد داشت.

ظریف با اشاره به اجلاس گروه هفت کشور صنعتی تصریح کرد گفت اکنون اجلاس جی هفت در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی ۴+۱ است تا با سایر اعضای جی هفت صحبت کنند.

آمریکا نیز عضوی از گروه جی هفت است و قرار است مکرون و ترامپ به زودی گفتگو کنند. اعضای این گروه همچنین شامل بریتانیا، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا می‌شود.

ایران از اروپا خواسته است ساز و کار مالی موسوم به «اینس‌تکس» را برای عادی کردن روابط تجاری با ایران راه‌اندازی کند، موضوعی که ماههاست میان طرفین مذاکره می‌شود، اما هنوز در عمل راه به جایی نبرده است.

ظریف همچنین به موضوع کشتی‌رانی اشاره کرد و گفت ایران در این موضوع کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد که آزادی برای کشتی‌های ایرانی که حامل کالا و نفت هستند نیز فراهم شود، گفت: آزادی کشتیرانی به عنوان اصل حقوق بین‌الملل برای همه رعایت شود و ایران هم آمادگی دارد که در قبال رعایت آزادی کشتیرانی کمک کند و تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز تامین شود.

با استفاده از ایرنا و فارس؛ ف.ق,رادیو فردا