«مقصد جدید» آدریان دریا: بندر مرسین در ترکیه

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۲

خبرگزاری آسوشیتدپرس صبح شنبه، دوم شهریورماه، خبر داد که ابرنفتکش حامل نفت ایران، آدریان دریا ۱، در حال حاضر به سمت بندر مرسین در جنوب ترکیه در حرکت است.

مرسین شهری بندری در جنوب ترکیه است و محل یک ترمینال نفت.

آن طور که در خبر آسوشیتدپرس آمده است، با سرعت فعلی آدریان دریا حدود یک هفته طول می‌کشد که نفتکش به ترکیه برسد.

گریس ۱ پس از آن که از جبل‌الطارق آزاد شد آدریان دریا ۱ نام گرفت

اما بندر مرسین مقصدی است که سیستم مقصدیابی خودکار این کشتی نشان می‌دهد، بنابراین باز هم امکان تغییر در آن هست.

در همین حال چند منبع که حرکت کشتی‌های باری و نفتکش را رصد می‌کنند گزارش داده‌اند که این ابرنفتکش از ورود به آب‌های اروپا خودداری کرده و در حال حاضر به سمت جنوب در حرکت است.

آدریان دریا ۱ یک ابرنفتکش تحت پرچم ایران است حامل بیش از ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام.

این ابرنفتکش پس از آن در صدر اخبار قرار گرفت که حدود دو ماه پیش به دست دولت محلی جبل‌الطارق متوقف و توقیف شد.

آدریان دریا در آن زمان گریس ۱ نام داشت و روز ۱۳ تیرماه توسط جبل‌الطارق و نیروهای ارتش بریتانیا توقیف شد. لندن گفته بود نفتکش برخلاف تحریم‌های اروپا در حال عزیمت به‌ سوی سوریه بود.

بندر مرسین در حدود ۲۰۰ کیلومتری پالایشگاه بانیاس در سوریه است.

با این حال مقام‌های ایران این موضوع را رد کرده‌، اما تاکید کرده‌اند لزومی نمی‌بینند در مورد مقصد نفتکش یا این‌ که به کجا فرستاده خواهد شد، توضیحی بدهند.

اما خبر ثبت مقصد جدید در سیستم مقصدیابی آدریان دریا در حالی منتشر می‌شود که هنوز نه ایران در این باره واکنشی نشان داده، نه دولت ترکیه تایید کرده است که قرار است پذیرای این ابرنفتکش باشد و نه ایالات متحده در این باره اظهار نظری کرده است.

دولت دونالد ترامپ در آمریکا پس از آن که نتوانست آدریان دریا را در جبل‌الطارق در حال توقیف نگه دارد، عزم خود را جزم کرده است که از ورود آن به هر بندری جلوگیری کند.

در همین زمینه یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد، گفت که ایالات متحده قاطعانه تحریم‌های خود را اجرا خواهد کرد تا مانع کمک بخش خصوصی به نفتکش ایرانی آدریان‌ دریا شود.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که این نفتکش با ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت خود به سمت بندر کالاماتای یونان در حال حرکت است، اما معاون وزیر خارجه یونان روز ۳۰ مرداد گفت این نفتکش درخواست پهلوگیری در بنادر یونان را نکرده و به هر حال هیچ یک از بنادر این کشور ظرفیت پهلوگیری ابرنفتکش ایرانی با ۳۳۰ متر طول را ندارد.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ ف. دو.