گزارش‌گران بدون مرز : جمهوری اسلامی ایران؛ بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران زن است

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در باره موج تازه‌ای از احضار و بازداشت روزنام‌‌نگاران و شهروند‌-خبرنگاران زن هشدار می‌دهد. با ۱۰ زندانی جمهوری اسلامی ایران امروز بزرگترین زندان جهان برای زنان روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار است.
رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید « ایران که بیش از این یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران بود، امروز به بزرگترین زندان جهان برای فعال رسانه‌ای زن تبدیل شده است. ما گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را فرا می‌خوانیم که به فوریت برای آزادی این زندانیان و وضعیت فاجعه‌بار آزادی رسانه‌ها در ایران اقدام کند.»

۱۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی

نوشین جعفری : سخنگوی دستگاه قضایی ایران غلامحسین اسماعیلی به تاریخ ۱۳ مرداد بازداشت این عکاس خبرنگار حوزه سینما و تاتر را تایید کرد. ماموران اطلاعات سپاه پاسداران  یازده روز پیشتر وی را بازداشت کرده بودند و به هنگام بازرسی منزل‌اش هارد دیسک‌ها و دیسک‌های حاوی عکس هایش را نیز ضبط کرده بودند. خبر بازداشت و اتهام‌های وی نخست از سوی ترول‌های نزدیک سپاه پاسداران انتشار یافت و وی را متهم به داشتن حسابی توییتری ناشناسی کرده بودند که « به مقدسات اسلامی توهین میکرده است» خانواده از محل بازداشت وی مطلع نشده‌اند. مسوول سابق صفحه‌های هنر و ادبیات روزنامه‌اعتماد پیش از این در سال ۱۳۸۸ به مدت ۲۸ روز بازداشت شده بود. بنا بر گفته نزدیکان این روزنامه‌نگار وی از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه برای اعترافات دروغین شدیا زیر فشار قرار دارد.

مرضیه امیری : روزنامه‌نگار روزنامه شرق به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، به هنگام تهیه گزارش از بازداشت شدگان گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری، در خیابان وزرای تهران  بازداشت شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به تاریخ ۲۳ مرداد از آزادی موقت وی با سپردن وثیقه خوداری کرد. این روزنامه‌نگار به « اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، « تبلیغ علیه نظام» و « برهم زدن نظم عمومی» متهم شده است. بنا بر گفته خانواده مرضیه امیری به ۱۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

عسل محمدی : دانشجوی دانشگاه آزاد و از اعضای تحریره نشریه دانشجویی گام پس از حضور در دادگاه به همراه دیگر متهم‌های اعتصاب کارگران هفت تپه، به تاریخ ۱۳ مرداد روانه زندان شد. ماموران وزارت اطلاعات به تاریخ  ۱۴ آذر ۱۳۹۷ پس از بازرسی منزل وی را بازداشت کرده‌ بودند که در ۱۵ دی ۱۳۹۷، با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون توامان به شکل موقت آزاد شده بود. این وثیقه در دادگاه به یک میلیارد تومان تبدیل شد.

ساناز الله‌یاری و همسرش امیر حسین محمدی فر و امیر امیرقلی دیگر همکاران این نشریه دانشجویی از دی ماه سال پیش برای اطلاع رسانی از اعتصاب کارگران هفت تپه و بد رفتاری و شکنجه بازداشت شدگان در زندان بسر می برند.

فرنگیس مظلوم مادر  سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ،۲۰۱۷ به تاریخ ۳۱ تیرماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است. تنها جرم وی اطلاع رسانی از شرایط بازداشت پسرش و اعتراض به رفتار غیر انسانی و ظالمانه با او است.

هنگامه شهیدی از تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۷ در زندان بسر می برد، به دوازده سال و نه ماه زندان را که ۷ سال آن اجرایی است، و۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی ورسانه‌ای و خروج از کشور محکوم شده است. وی در صفحه توییتر خود نوشته‌هایی را در باره شرایط بازداشت پیشین خود و انتقاد ازبی عدالتی در دستگاه قضایی و رییس وقت آن صادق لاریجانی منتشر کرده بود.

سپیده مرادی، آویشا جلال الدین و شیما انتصاری سه همکار سایت مجذوبان نور و از دروایش گناباد، محکومیت پنج سال خود را می‌گذرانند. چه در زندان قرچک و چه در زندان سیه‌نام اوین از مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی محروم بوده‌اند.

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.