تذکر ده‌ها نماینده مجلس ایران به روحانی درباره مذاکره با ترامپ

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۶

همزمان با اعتراض تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا به سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره دیدار با رئیس‌ جمهور آمریکا، ۸۳ نماینده مجلس ایران نیز روز سه‌شنبه، پنجم شهریور، در تذکری به حسن روحانی سخنانش را «خلاف» مواضع رهبر جمهوری اسلامی دانستند.

این نمایندگان در این تذکر از حسن روحانی درباره دلیل «اتخاذ مواضعی» خلاف مواضع اعلام شده رهبر جمهوری اسلامی پرسیده‌اند.

آنان در تذکر خود نوشتند: «چرا در صدد ملاقات و مذاکره با فردی هستید که خودتان وی را دیوانه خواندید و مقام معظم رهبری هم فرمودند با این دولت آمریکا به هیچ وجه مذاکره نمی‌کنیم و این سم مهلک است؟»

تعدادی از اعضای جبهه پایداری در مجلس از جمله جواد ابطحی، احمد امیرآبادی فراهانی و محمدمهدی زاهدی از جمله امضاکنندگان این تذکر هستند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه نیز با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به محل نشست سران گروه ۷ و شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفته بود که اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

وی روز سه‌شنبه نیز چنین اظهار نظر کرد که هر کس «بخواهد با او عکس بگیرد»، باید ابتدا «از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد».

این سخنان واکنش تعدادی از رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا را به دنبال داشته است.

از جمله حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز سه‌شنبه این روزنامه خطاب به حسن روحانی نوشت: «مذاکره شما در صورت انجام، از یک‌ سو خسارت و فاجعه دیگری نظیر برجام را به ملت تحمیل می‌کند و از سوی دیگر بی آن که بخواهید غیر از هدیه به ترامپ در انتخابات پیش‌ روی آمریکا، نتیجه دیگری نخواهد داشت. همان گونه که مکالمه تلفنی جنابعالی با اوباما هدیه بزرگی به او و اهانتی بزرگ‌تر به ملت ایران بود.»

این روزنامه در تیتر اول خود نیز نوشت: «آقای روحانی! کشور با کار و تلاش آباد می‌شود، نه دیدار با این و آن.»

برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نیز به این سخنان واکنش نشان داده‌اند.

از جمله نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، گفت: «رئیس جمهور می‌خواهد خود را یک منجی جلوه دهد و بگوید که خط قرمزهایی وجود دارد و من به خاطر آنها نتوانستم مذاکره کنم.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر در این باره سخنی نگفته اما پیش از این مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

منابع: خبرگزاری تسنیم، وب‌سایت‌های خانه ملت و باشگاه خبرنگاران جوان، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.