پای اطلاعات سپاه هم به لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی باز شد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۶

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرده است که فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی در صورت نداشتن «مشکل امنیتی» به تشخیص وزارت اطلاعات و «سازمان اطلاعات سپاه» تابعیت ایرانی می‌گیرند.

به گزارش «شبکه بیان» طی سه ماه گذشته لایحه «اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی» دو بار در شورای نگهبان رد شده است. این شورا در هر دو مرحله دلیل رد لایحه تابعیت را چنین اعلام کرده است: «اطلاق اعطای تابعیت نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی است.»

اکنون گزارش‌ها حاکی از این است که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بار دیگر لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی را اصلاح کرده و این بار برای جلب نظر اعضای شورای نگهبان نام «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» را هم به آن اضافه کرده است؛ بنابراین، حالا مشخص شده است که بهانه‌گیری‌های شورای نگهبان به این دلیل بوده که در لایحه مذکور نامی از اطلاعات سپاه وجود نداشته است.

حسن نوروزی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی دراین‌باره گفته است در ماده‌واحده اصلاحی قانون بعد از عبارت «درخواست مادر ایرانی» عبارت «در صورت نداشتن مشکل امنیتی» (به تشخیص وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران) و بعد از عبارت «پروانه اقامت برای پدر غیر ایرانی» عبارت در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) اضافه شده است.

با وجود اینکه وزارت اطلاعات به عنوان نهاد استعلام دهنده در لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی نقش بسیار پررنگی دارد، معلوم نیست چه دلیلی برای اضافه کردن نام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این لایحه وجود دارد. اطلاعات سپاه ارگانی تحت اختیار و کنترل کامل رهبر جمهوری اسلامی و فرزند او مجتبی خامنه‌ای است. به گفته بسیاری کارشناسان و حتی مسئولان جمهوری اسلامی این ارگان امنیتی صلاحیت تشخیص موارد جاسوسی و از این دست را ندارد.

فرزندان مادر ایرانی جاسوس‌اند؟

حکومت ایران همواره سوءظنی بی‌دلیل به فرزندان مادر ایرانی دارد. جناح تندرو حکومت بر این باور است که باید جلوی «نفوذ بیگانگان» را گرفت و چون به زعم این جناح سیاسی فرزندان مادر ایرانی یک رگ خارجی دارند، در دسته بیگانگان قرار می‌گیرند؛ بنابراین، مقابله با این افراد از طریق ندادن تابعیت، جلوگیری از نفوذ بیگانگان است.

برخی حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و بدون هیچ استدلال و منطقی، مدعی‌اند که فرزندان مادر ایرانی جاسوسان بالقوه‌ای هستند که اگر تابعیت ایرانی به آن‌ها داده شود، می‌توانند علیه جمهوری اسلامی اقدام کنند؛ این دسته از مخالفان اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی توضیح نداده‌اند که چرا برعکس این موضوع از نظر آن‌ها صادق نیست؟ یعنی آن‌ها هرگز به این پرسش که چرا فرزندان حاصل از «پدر ایرانی و مادر خارجی» می‌توانند به راحتی تابعیت ایرانی دریافت کنند و سوءظنی هم متوجه‌شان نیست، پاسخی نداده‌اند. شاید به زعم آن‌ها، فرزندان پدر ایرانی و مادر خارجی توانایی و ظرفیت جاسوس شدن را ندارد!

با وجود همه تهمت‌ها و توهین‌ها به ده‌ها هزار فرزند مادر ایرانی، شرایط اجتماعی آن‌ها نشان می‌دهد علاقه وافری به سرزمین مادری خود دارند و خودشان را متعلق به فرهنگ ایرانی می‌دانند. با قاطعیت می‌توان گفت اکثریت مطلق فرزندان مادر ایرانی در ایران متولد و بزرگ شده‌اند و حتی یک بار هم کشور پدری‌شان را ندیده‌اند.

ازاین‌رو، بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی نگاه امنیتی حکومت به لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی را بی‌دلیل و غیرمنطقی می‌دانند و هشدار داده‌اند که اگر مشکل تابعیت این افراد حل نشود، یک بحران دیگر به بحران‌های اجتماعی اضافه خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهند همین حالا بسیاری از فرزندان مادر ایرانی حتی سنین جوانی خود را هم ‌پشت سر گذاشته ولی به دلیل ضعف قوانین، همچنان در برزخ بی‌هویتی و بلاتکلیفی سرگردان هستند. این در حالی است که برخی رسانه‌های حکومتی با ناآگاهی و نگاه غیرکارشناسانه به مسئله تابعیت فرزندان مادر ایرانی می‌پردازند و در مسیر تصویب و تائید لایحه اخیر مانع‌تراشی می‌کنند.

بااین‌همه، فعالان اجتماعی امیدوارند لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی هرچه زودتر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بار سوم به تصویب برسد و شورای نگهبان نیز با کنار گذاشتن بهانه‌گیری و لجبازی، این لایحه مهم را به تائید برساند؛ لایحه‌ای که سرنوشت ده‌ها هزار نفر به آن گره خورده و خیلی از به اصطلاح کارشناسان و رسانه‌های حکومتی توانایی درک ابعاد اجتماعی و اثرگذاری آن را ندارند.