آیا ترامپ اسرار «جاسوسی» آمریکا را با عکس پایگاه فضایی ایران افشا کرد؟

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۰

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در حساب توئیتری خود عکسی از سکوی پرتاب ماهواره در مرکز فضایی سمنان ایران را که در آن انفجاری رخ داده بود منتشر کرد که این موضوع بحث‌هایی را مبنی بر اینکه آیا او اسرار تجسسی جاسوسی آمریکا را آشکار کرده است یا نه به راه انداخته است.

عکسی سیاه و سفیدی که محل‌های مختلف سکوی پرتاب و اطراف آن و آسیب‌های وارد شده را نشان می‌داد.

ترامپ در توئیت خود که با عکس محل حادثه ضمیمه شده بود، نوشت: «آمریکا در حادثه فاجعه باری که در آماده‌سازی نهایی سکوی پرتاب موشک ماهواره بر سفیر در جایگاه یک در سمنان رخ داد نقشی نداشته است.»

شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs Inc ) که یک شرکت خصوصی است و از زمین تصویربرداری می‌کند، پنجشنبه شب، تصاویر ماهواره‌ای را از انفجار موشک بر روی سکوی پرتاب در یک مرکز فضایی در ایران منتشر کرد؛ سکویی که قرار بوده از آن یک ماهواره به فضا پرتاب شود.

ما یک عکس داشتیم. آن را منتشر کردم که حق چنین کاری را داشتم

دونالد ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا

ترامپ چند ساعت پس از این توئیت، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید از انتشار عکس دفاع و مجددا تاکید کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارد.

وی گفت: «ما یک عکس داشتیم. آن را منتشر کردم که حق چنین کاری را داشتم.»

ترامپ تصریح کرد: «ایرانی‌ها قصد پرتاب موشک بزرگی را داشتند اما ماجرا به‌خوبی پیش نرفت. تقصیر ما نبود.»

در روز حادثه، یک مقام ایرانی که نامش ذکر نشده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، انفجار در سکوی پرتاپ موشک در پایگاه فضایی امام خمینی در جنوب سمنان را تایید کرده و گفته بود: «این موضوع به‌دلیل مسائل فنی بوده و انفجار رخ داده است اما دانشمندان جوان ما در تلاش برای برطرف کردن مشکل هستند.»

آقای ترامپ در پیام توئیتری خود همچنین نوشته بود: «با بهترین آرزوها برای ایران در پیدا کردن دلیل آنچه در سایت یک روی داد، آرزوی موفقیت دارم.»

تصویری که توسط ترامپ توئیت شده بود ظاهرا یک تصویر طبقه‌بندی شده است که توسط یک ماهواره جاسوسی ایالات متحده آمریکا گرفته شده است

پاتریک ادینگتون
تحلیلگر سابق تصاویر ماهواره‌ای در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

پاتریک ادینگتون، تحلیلگر سابق تصاویر ماهواره‌ای در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید تصویری که توسط ترامپ توئیت شده بود ظاهرا یک تصویر طبقه‌بندی شده است که توسط یک ماهواره جاسوسی ایالات متحده آمریکا گرفته شده است.

ادینگتون که هم‌ اکنون پژوهشگر موسسه کاتو است، اضافه می‌کند: «وقتی شخص رئیس جمهور به راحتی یک تصویر طبقه‌بندی شده از مجموعه پیشرفته‌ترین قابلیت‌های هوایی ما را توییت می‌کند بدون شک این موضوع خوشایند دشمنان ماست.»

وی با این حال به اجازه داشتن رئیس جمهور برای استفاده از هر سند طبقه‌بندی شده دولت فدرال اعتراف می‌کند اما معتقد است که توئیتر روش مشروع و مقبول برای انجام این کار نیست.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز به شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گفت که ظاهرا این یک عکس فوری از تصویر ماهواره‌ای است که در جلسه سرویس اطلاعاتی در روز جمعه نشان داده شده بود. پنتاگون در این زمینه هنوز اظهار نظری نکرده است.

آمریکا پیش از این به ایران نسبت به پیامدهای پرتاب موشک هشدار داده است چراکه معتقد است که فناوری مورد استفاده در پرتاب ماهواره می‌تواند در گسترش توان موشک بالستیک برای پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای نیز به‌کار رود.

یورونیوز: