جواد ظریف به اروپایی‌ها تا پنجشنبه فرصت داد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

جواد ظریف برای انصراف ایران از اجرای گام سوم، به سه کشور اروپایی چهار روز فرصت داد تا تعهدات برجامی خود را انجام دهند. این مهلت در آستانه سفر معاون ظریف و هیات همراه به فرانسه اعلام شده است.

وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ادامه مذاکره با اروپایی‌ها و مراحل پایانی تصمیم‌گیری ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش خبر داد و گفت: «اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه انجام ندهند، براساس تصمیمی که در ۱۷ اردیبهشت ماه ابلاغ شده نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.»

پیش از این رسانه‌های داخلی نوشته بودند که ایران تا ۱۸ شهریور، گام سوم را در کاهش تعهدات خود بر می‌دارد.

ظریف افزود که مصادیق گام سوم مشخص شده و پس از تصمیم قطعی، رسما اعلام خواهد شد. او در جواب این سوال که آیا دیدار عباس عراقچی به امانوئل مکرون به پیشنهاد مناسب فرانسه مربوط می‌شود گفته است: «ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم اجرای تعهدات خود در برجام را از سر می‌گیرد.»

ظریف تا کنون هیچ توضیحی درباره جزییات گام سوم نداده اما گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح است؛ از جمله افزایش تعداد سانتریفیوژها، احیای ظرفیت‌های تاسیسات فردو و کاستن از امکانات آژانس برای نظارت گسترده بر فعالیت‌های اتمی ایران.

وزیر خارجه ایران توضیح داده که در سفر عراقچی به فرانسه، درباره چگونگی اقدام اروپا صحبت خواهد شد. ظریف “اینستکس” را مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا خواند و گفت: «البته ما به هیچ وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم زیرا چین و روسیه روابط خود را با ایران ادامه دادند اما اروپایی‌ها تقریبا روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.»

خبرگزاری ایسنا از قول وزیر خارجه ایران می‌نویسد: «در مورد اینستکس حرف‌های متفاوتی از اروپایی‌ها شنیده‌ایم لذا توجه ما بیشتر به تعهدات واقعی است.»

حسن روحانی قبلا و در تماس با همتای فرانسوی خود، خواهان جدیت اروپا در عادی‌سازی روابط نفتی و بانکی ایران و اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا به عنوان یک مقدمه مهم و قابل قبول شده است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز یکشنبه ۱۰ شهریور اعلام کرد که امانوئل مکرون  پیشنهاد راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت از ایران را داده؛ مشروط به آن که گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را بر ندارد و از گام اول و دوم هم به جایگاه اولیه برگردد.

در تازه‌ترین گزارش آژانس انرژی اتمی آمده که ایران بخش دیگری از تعهدات توافق اتمی را زیر پا گذاشته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به ۶/ ۲۴۱ کیلوگرم رسانده است.
دویچه وله: