۵۴ درصد صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه است

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

بر اساس آماری که از  تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ ایران منتشر شده، از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادراتی که در این سال انجام شده، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از ۵۴ درصد صادرات ایران به‌مقصد کشورهای همسایه بوده است. صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال تحریم‌ها در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش یافته است.

در سال ۹۷ صادرات ایران به هفت کشور عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، آذربایجان، کویت و بحرین یک تا ۳۶ درصد افزایش یافته و در مقابل صادرات ایران به هست کشور امارات، ترکیه، ترکمنستان، روسیه، قطر، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان کاهش یافته است.

بر این اساس بیشترین رشد واردات از ایران را عراق و بیشترین افت را تاجیکستان و ترکیه داشته‌اند.

همچنین با توجه به واردات ۱۲ ماه سال گذشته، از مجموع ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار کل واردات ایران، ۱۱ میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار کالا از کشورهای همسایه وارد خاک ایران شده  که معادل ۲۷ درصد واردات ایران است.

در سال ۹۷، واردات ایران از ۱۰ کشور امارات، ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، آذربایجان، کویت، افغانستان، ترکمنستان و قطر، از ۱۲ تا بیش از ۳۴۰۰ درصد به‌نسبت سال ۹۶ کاهش یافته و در مقابل واردات از چهار کشور روسیه، عمان، قزاقستان و تاجیکستان افزایش یافته است.

 عمان با دو برابر شدن صادراتش به ایران بالاترین رشد و عراق با بیش از ۳۴۰۰ درصد افت صادرات به ایران کمترین صادرات را به ایران داشته است.

در مقابل، صادرات ایران به اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۹ با افت شدید مواجه شد. آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد صادرات ایران به این اتحادیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ با کاهش ۹۳ درصدی مواجه شده که عامل اصلی آن کاهش صادرات سوخت های معدنی، روان کننده ها و محصولات مرتبط است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۶۴ هزار تن بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۸ با ۴/ ۹درصد کاهش (۹۶۳هزار تن) مواجه شده است. با توجه به کاهش ۵۳ درصدی ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نسبت به کاهش ۴/ ۹ درصدی مقدار واردات، قیمت کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در ۶ ماه سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

عامل اصلی این کاهش صادرات و وادرات میان ایران و کشورهای اروپایی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
رادیو زمانه: