نمایندگان مجلس خواهان اصلاح احکام زندان فعالان مدنی شدند

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۱

گروهی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار اصلاح احکام سنگین صادر شده علیه روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی شدند. امضاکنندگان این نامه می‌گویند احکام صادر شده “اقناع جامعه را با مشکل مواجه کرده است”.

گروهی از نمایندگان مجلس روز دوشنبه ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر) در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، احکام سنگین  صادرشده توسط دادگاه انقلاب علیه روزنامه‌نگاران و فعالان را “سختگیری‌های غیرضرور به بهانه حفظ نظام” نامیده و خواهان اصلاح آنها شده‌اند.

به گزارش “اعتماد آنلاین” این نامه را علی مطهری، الیاس حضرتی، غلامرضا حیدری، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، حمیده زرآبادی، علی نوبخت، قاسم میرزایی‌نیکو، عبدالکریم حسین‌زاده، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان و شماری دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا کرده‌اند.

دویچه وله :

در نامه این نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی آمده است: «اخیراً احکام سنگینی در خصوص برخی خبرنگاران مانند خانم‌ها مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و ندا ناجی به اتهام حضور در تجمع کارگران در روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی صادر شده است که اقناع جامعه را با مشکل مواجه کرده است. اگر جرم آنها حضور در تجمع بوده که خلاف قانون اساسی نیست و اگر تهیه گزارش بوده وظیفه ذاتی آنها بوده است. همین‌طور است رفتاری که درباره فعال اجتماعی خانم نوشین جعفری صورت گرفته است.»

نویسندگان نامه سپس می‌افزایند: «انتظار ما نمایندگان از جنابعالی که طلیعه خوبی در مسئولیت جدید خود داشته‌اید این است که این سخت‌گیری‌ها که به بهانه حفظ نظام انجام می‌شود و هیچ ضرورتی ندارد اصلاح شود.»

اسامی قید شده در نامه نمایندگان مجلس تنها شامل نام شماری از فعالان مدنی است که در روزها و هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند. روز گذشته (یکشنبه ۱۰ شهریور) شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری تنها به این دلیل که درباره وضعیت خواهرش اطلا‌ع‌رسانی کرده بود، بازداشت شد.

کمال جعفری یزدی، فعال سیاسی ساکن مشهد، شامگاه جمعه ۹ شهریور دستگیر شد. او یکی از ۱۴ نفری است که در خرداد ۹۸ طی نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواهان استعفای او و تغییر قانون اساسی شدند. زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، یکی دیگر از امضاکنندگان این نامه بود که ۵ شهریور در منزل شخصی خود در شهریار کرج بازداشت و زندانی شد.

علاوه بر این بازداشت‌ها، در روزهای اخیر برای چندین تن از فعالان مدنی که در ماه‌های گذشته بازداشت شده بودند، احکام سنگین صادر شده است. مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق به ۱۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. او در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود.

صبا کردافشاری از فعالان جوان مدنی و معترض به حجاب اجباری به ۲۴ سال زندان محکوم شده است. عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان و کارگران به ۱۱سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. او نیز در تجمع روز جهانی کارگر در برابر مجلس دستگیر شد. پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، سه فعال کارگری نیز هر کدام به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

عسل محمدی،  امیر امیرقلی، ساناز الله‌یاری و همسرش امیر حسین محمدی‌فر از همکاران نشریه دانشجویی “گام”، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان از جمله روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی هستند که در ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند.