وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه کشتیرانی انتقال نفت ایران را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۳

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شبکه کشتیرانی که ایران برای انتقال نفت و «حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس» استفاده می‌کند، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه منتشر شد، می‌گوید در این فهرست شرکت‌ها، افراد و نفتکش‌هایی که حامی سپاه پاسداران هستند، معرفی و تحریم شده‌اند.

استیون منوشن،‌ وزیر خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه گفت: ایران هنوز به فعالیت‌های تحریک‌آمیز و برهم زننده ادامه می‌دهد.

روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور ماه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد سه سازمان مرتبط با صنایع فضانوردی ایران شامل سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران، و پژوهشگاه هوافضا از سوی آمریکا تحریم شده‌‌اند.

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، ضمن اعلام خبر تحریم این نهادها گفته است که این تحریم‌ها از این بابت اعمال شده که ایران از سازمان‌های غیرنظامی برای گسترش برنامه موشکی بالستیک خود استفاده می‌کند.

فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم، در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته، دستور بازگشت تحریم‌های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

برنامه موشکی ایران، حمایت از گروه های تروریستی و نقض گسترده حقوق بشر از جمله انتقادات آمریکا و دیگر کشورها به رژیم ایران است. آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آنها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آنها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

در سال ۹۷ همچنین چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا اول خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحدهبرای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

آمریکا در ابتدای سال ۹۸، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این نخستین بار بود که ایالات متحده نیروی نظامی یک کشور را در چنین فهرستی در کنار گروه‌هایی چون القاعده و داعش قرار می‌داد.
صدای آمریکا: