جزییات گام سوم ایران در کاهش تعهدات توافق هسته‌ای اعلام شد: آغاز گازدهی به آی‌آر ۶

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۶

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات ۴ اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری اعلام کرد و خبر از آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، داد.

آقای کمالوندی اعلام کرد که: “ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد”.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

وی اقدامات گام سوم ایران را در ارتباط با “بند ۳۹ و ماشین‌های سانتریفیوژ” دانست گفت: “سانتریفیوژها همانطور که تحقیق و‌ توسعه می‌کنند به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد و تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر ما افزوده می‌شوند.”

از دیگر اقدامات ایران آغاز به کار ماشین آی آر ۴ اعلام شده است.

آقای کمالوندی البته اذعان کرد که: “فعلا بنا نداریم تغییری در نظارتهای آژانس داشته باشیم”.

وی گفت: “ما می‌توانیم غنی‌سازی یک میلیون سو را محقق کنیم” و “از این به‌بعد سانترفیوژها به انباشت ذخایر کمک می‌کنند”.

آقای کمالوندی در این نشست همچنین خبر از “راه‌اندازی زنجیره میانی ماشین آی‌آر ۲ ام و ماشین آی آر ۵” تا دو ماه آینده داد و در خصوص جزییات آن گفت که: “می‌توانیم راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی آی‌آر۴، زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی آی‌آر۲ام و زنجیره میانی سانتریفیوژ آی‌آر۵ اس را تا دو ماه آینده داشته باشیم”.

وی اذعان کرد: “وقتی تصمیم گرفتیم غنی سازی ۳.۶۷ را رعایت نکنیم، یعنی می‌توانیم تا ۲۰درصد هم پیش برویم” ولیکن در عین حال افزود: “نیاز ما فعلا غنی سازی ۲۰ درصد نیست اگر هم زمانی بخواهیم، اول ذخایر ۴ونیم درصد را افزایش می‌دهیم بعد اقدام می‌کنیم”.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص گام‌های بعدی ایران نیز گفت که: “گام‌های بعدی فردو و موضوع نظارت است” و “فعلا بنا نداریم به حوزه شفاف‌سازی دست بزنیم” و تاکید کرد: “هرچه جلو برویم بازگشت به تعهدات سخت‌تر می‌شود” و “اروپا اگر می خواهد اقدامی کند عجله کند، زیرا برگشت به قبل از کاهش تعهدات زمانبر خواهد بود.”

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر نیز در دستورکار ایران قرار دارد.

آقای کمالوندی همچنین از سفر روز آینده کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “در برنامه و دعوت از پیش انجام شده” به تهران و دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه ایران خبر داد.
بی بی سی: