مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۷

همزمان با سومین گام ایران در کاهش تعهداتش در توافقنامه شش قدرت‌ جهانی با ایران که به برجام موسوم است، کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی، وارد تهران شده است.

آقای فروتا قرار است در این سفر یک روزه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

رسانه‌های ایران سفر کرونل فروتا به تهران را از پیش تعیین شده و در راستای دعوت ایران از مدیرکل اسبق این سازمان یوکیا آمانو اعلام کرده‌اند که در پی فوت وی، امروز آقای فروتا به جای او به تهران سفر می‌کند.

با این حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، دلیل سفر آقای فروتا به تهران را در راستای اطلاعاتی دانست که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام این سازمان در خصوص “فعالیت‌های غیر علنی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای” خوانده است.

آقای بولتون در توییتر خود نوشته است که “ما و سایر اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌صبرانه منتظر گزارش کامل این سفر هستیم”.

این ادعا که روز شنبه در حساب توییتری آقای بولتون منتشر شده از سوی منابع دیگر خبری و یا کاخ‌سفید اعلام نشده و آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه گزارش کرده، سفر مدیرکل موقت آژانس به تهران در ادامه روند دیدبانی و مذاکرات میان این نهاد و دولت ایران است.

روز گذشته بهروز کمالوندی هم در کنفرانس خبری تشریح گام سوم ایران در کاهش تعهداتش، سفر آقای فروتا را “در برنامه و دعوت از پیش انجام شده” به تهران عنوان نمود.

ایران دیروز(۱۶ شهریور) اعلام کرد که در راستای گام سوم و در چهار اقدام، تعهداتش را کاهش خواهد داد و از جمله آنها آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خواهد بود.

آقای کمالوندی گفت که: “ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی از دیروز شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد”.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گام سوم کاهش تعهداتش چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است که با بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنان بر این موضوع صحه خواهند گذاشت.

البته ایران اعلام کرده است که در راستای کاهش تعهداتش تصمیم بر ایجاد “تغییری در نظارتهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی” نخواهد داشت.

قرار است آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در هفته جاری در شورای حکام بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *