«موج سوم» مهاجرت شامل مسئولان و مدیران فاسد: حکومت نمی‌‌تواند «منفذ‌های فراری‌ساز» را شناسایی کند!

By | ۱۳۹۸-۰۶-۱۸

-مدیرمسئول روزنامه «جوان» از نویسندگان نزدیک به محافل نظامی- امنیتی در مقاله‌‌ای بر ناتوانی نظام در مقابله با «فرار مفسدان» به خارج از کشور تأکید کرده.
-عبدالله گنجی نوشته «حکومت از سوی افکار عمومی به دلیل بی‌‌‌عرضگی برای پیشگیری از فرار این‌ها به شدت زیر سؤال است و ظن همدستی و زمینه‌سازی فرار در بخش‌هایی از حاکمیت به باور مردم تبدیل شده».
-او صریحاً اعتراف کرده «حکومت نه می‌تواند ضعف خود را در کنترل آنها بازگو کند و نه می‌تواند منفذ‌های فراری‌‌ساز را شناسایی و علناً برخورد کند».
– مدیرمسئول «جوان» توضیح نمی‌دهد که این «فاسدان» همگی در دامان نظام جمهوری اسلامی و در زد و بند با گروه‌های مافیایی حاکم به چنین درجه‌ی رفیعی از دزدی و فساد رسیده‌اند!

معروف است که وقتی کشتی در حال غرق شدن است، موش‌ها زودتر از همه فرار می‌کنند؛ حالا حکایت‌اش را می‌توان در سرمقاله روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواند که با عنوان «موج سوم زین‌کرده‌ها» روز ۱۵ شهریور منتشر شده است.

عبدالله گنجی مدیرمسئول این روزنامه به «موج سوم» مهاجرت‌‌‎ها از ایران به خارج از کشور اشاره کرده و گفته مفسدینی هستند که عموماً در حال فرارند و حکومت نیز نمی‌‌تواند جلوی آن را بگیرد و با آنها برخورد کند!

فرودگاه «خمینی» تهران

به باور او موج فرارها شامل کسانی است که تحت تعقیب قرار دارند. جماعتی که به گفته او نه وابسته به نظام «طاغوت و گروه‌های معاند» هستند و نه اصلاح‌طلبانی که از نظام دینی عبور کرده‌اند بلکه کسانی هستند که فسادشان سرنوشت، هویت و آینده آنان را رقم زده است.

گنجی می‌‌نویسد، «پلشتی‌های اقتصادی آنان، هراس از عقوبت و اعدام و زندان را به مثابه کابوس در نظرشان نمایان می‌کند و رهایی از وضع موجود را در جلای وطن جست‌وجو می‌کنند و در غرب نیز زندگی مخفیانه‌ای دارند. حکومت از سوی افکار عمومی به دلیل بی‌عرضگی برای پیشگیری از فرار این‌ها به شدت زیر سؤال است و ظن همدستی و زمینه‌سازی فرار در بخش‌هایی از حاکمیت به باور مردم تبدیل شده است.»

او در ادامه نوشته «حکومت نه می‌تواند ضعف خود را در کنترل آنها بازگو کند و نه می‌تواند منفذ‌های فراری‌ساز را شناسایی و علناً برخورد کند.»

مدیر مسئول روزنامه جوان توصیه کرده «هم‌افزایی» قوه قضائیه و سیستم‌های انتظامی- امنیتی و اطلاعاتی برای مواجهه با این پدیده بسیار مهم و ضروری است، زیرا به گفته‌ی وی، حاکمیت یک دفعه به خاطر این جماعت به فساد متهم و یک دفعه دیگر به زد و بند برای فرار فاسدان متهم می‌شود!

در پایان این مقاله آمده، امید است حاکمیت برای پدیده «فرار مفسدان» چاره‌ای محکم و قابل قبول بیندیشد و هموارکنندگان راه فرار را در دادگاه‌های علنی به مردم معرفی کند. مدیرمسئول «جوان» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح نمی‌دهد که این «فاسدان» همگی در دامان نظام جمهوری اسلامی و در زد و بند با گروه‌های مافیایی حاکم به چنین درجه‌ی رفیعی از دزدی و فساد رسیده‌اند!

تقریباً همه مفسدان اقتصادی، یا مدیران بلندپایه ارشد نظام و معاونان آنها هستند و یا فرزندان و خویشاوند درجه یک و دو آنها. درواقع آنچه عبدالله گنجی به عنوان یک نویسنده نزدیک به محافل نظامی- امنیتی دست روی آن گذاشته فرار مسئولان نظام است! به همین دلیل نیز تاکید کرده حکومت نمی‌‌تواند «منفذ‌های فراری‌ساز» را شناسایی کند!

شرایط رژیم ایران بحرانی است و از مواضع و اظهار نظرهای خود مسئولان مشخص است که همگی به شدت نگران اعتراضات مردمی هستند و از قرار معلوم اقدامات قوه قضائیه را در «مبارزه با فساد» در همین رابطه ارزیابی می‌کنند.

کم نیست خبرها و گزارش‌‌هایی که شمار زیادی از کارگزاران جمهوری اسلامی و یا خانواده‌‌های آنها در ماه‌‌های اخیر سرمایه‎‎‌‌‌های خود را به خارج از کشور منتقل کردند. یکی از در دسترس‌‌‌‎‎ترین نقاط نیز ترکیه است. در این میان مسئولانی که فرزندان آنها خارج از کشور اقامت دارند «منفذهای فراری‌ساز» بیشتری برای خروج در مواقع اضطراری دارند.

از این روست که در داخل حاکمیت عده‌‌ای که شمار آنها کم نیست تلاش می‌‌کنند جلوی خروج آنهایی را که خیال فرار دارند بگیرند.‌

روز ۱۴ شهریور، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح دوفوریتی الزام بازگشت اعضای خانواده‌های مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی به کشور به هیئت‌رئیسه ارائه شده است.

نقوی حسینی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشتر در ۱۲ امرداد سال جاری در مصاحبه با روزنامه «رسالت» به موضوع نفوذ دوتابعیتی‌‌‎‌‌ها در بدنه نظام اشاره کرده و گفته بود: «خانواده و فرزندان اغلب دوتابعیتی‌‌‌‌‎ها خارج از کشور زندگی می‌‌‌‌‌کنند به همین جهت تا مشکلی پیش بیاید به راحتی و سریع می‌‌‌توانند ایران را ترک کنند! این نماینده توضیح نداده بود که منظورش از «مشکل» چیست و مگر چه مسئله‌‌‎ای قرار است پیش بیاید که احتمال دارد این افراد دوتابعیتی نظام، ایران را ترک کنند!»

طناز فریدون دختر حسن روحانی، مریم و علی فریدون فرزندان حسین فریدون و برادرزاده‌های حسن روحانی، آزاده حداد عادل دختر غلامعلی حداد عادل، عیسی هاشمی پسر معصومه ابتکار، لیلا، نرگس و عماد فرزندان محمد خاتمی، عارفه تاجزاده دختر مصطفی تاجزاده، احسان و نیلوفر نوبخت فرزندان علی نوبخت و برادرزاده‌های محمدباقر نوبخت، فاطمه اردشیر لاریجانی دختر علی لاریجانی، علی الهام پسر غلامعلی الهام، نعیما طاهری دختر نعیمه اشراقی و نوه روح‌‌الله خمینی، دو فرزند و داماد بیژن زنگنه وزیر نفت، یاسر نبوی پسر بهزاد نبوی، مرتضی موسوی لاری فرزند عبدالواحد موسوی لاری، شش فرزند شهردار قم، مریم دختر حسین فریدون برادر و مشاور حسن روحانی، مهدی ظریف پسر محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سجاد پسر غلامعلی خوشرو سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد شماری از فرزندان مسئولان نظام هستند که در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند.

تخمین زده می‌‌شود حدود چهارهزار آقازاده و «ژن خوب» خارج از ایران هستند. بخش عمده‌‌ای از فرارهایی که عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه «جوان» به آن اشاره کرده، شامل ریزش‌‌هایی است که از علائم ترس کارگزاران نظام و مدیرانی است که به صورت شبکه‌‌‌‌ای به مراکز قدرت و ثروت وصل‌‌اند و اکنون اوضاع را برای ادامه‌ی فعالیت بحرانی می‌‌‌‎‎بینند و به همین دلیل بساط خود را جمع کرده و با هرآنچه دستشان می‌‌‌‌رسد پا به فرار می‌‌‌‌گذارند. آنها گمان می‌‌کند اگر زیر آوار سقف‌‌های لرزان رژیم نمانند راه نجات دارند. در این میان، مسئله فقط محدود به مسئولان و مفسدان اقتصادی نیست بلکه جنایتکاران و ناقضان حقوق بشر هم در صورت رشد جنبش اجتماعی، حاشیه امن نخواهند داشت

مسئولان و مدیرانی که اخیراً از ایران فرار کرده‌اند

-زمستان ۱۳۹۷ بهزاد مریدی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و یکی از دوتابعیتی‎ها از ایران گریخت و به کانادا رفت.

-اول مهرماه ۱۳۹۷ یکی از مسئولان دوتابعیتی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌‎های نفتی که مسئول فروش فرآورده‌‌‌‎های نفتی به کشتی‌‌‌‌ها در منطقه بوشهر (بانکرینگ) بود پس از اختلاس چند ده میلیارد تومانی به گرجستان فرار کرد.

-هفتم مهرماه ۱۳۹۷، دادستان تهران خبر داد که فرهاد زاهدی‌‌‌فر متهم پرونده‎ی موسسه «سکه ثامن» یک روز قبل از تشکیل پرونده قضایی از کشور فرار کرده است. این متهم چند روز پیش از آن همسرش را از کشور خارج کرده بود.

-در جریان رسیدگی به اتهامات باقری درمنی معروف به «سلطان قیر» مشخص شد پنج نفر از همدستان او فراری هستند. مشخصات متهمان فراری افشا نشد اما به گفته مقام‌‌‌های قضایی، ۴ کارشناس رسمی دادگستری، ۲ سردفتر اسناد رسمی و ۲ کارمند بانک ملی با او همدست بوده‌‌‌اند.

-هشتم آبان ۱۳۹۶، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داد که متهم ۵۰۰ میلیارد تومانی پرونده «صندوق ذخیره فرهنگیان» از کشور گریخت. بیش از ۲۰ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.

-اول دی‌ماه ۱۳۹۶، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد یکی از مدیران مالی بخش اکتشافات وزارت نفت متهم به ۱۰۰ میلیارد تومان اختلاس سه ساعت پس از احضار از ایران گریخت. این فرد بیش از ۳۰ سال کارمند وزارت نفت بود.

-شهرام جزایری از پیشکسوتان دزدی و اختلاس اواسط سال ۹۷ در مرز ایران و ترکیه در حالی که در یک کامیون پنهان شده بود و قصد خروج از کشور داشت دستگیر شد.

-چهارم شهریور نیز محسنی‌‌‎اژه‎ای اعلام کرد «م. ر» دست راست وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی که قصد خروج از کشور را داشت بازداشت شد.

-۱۶ امرداد ۹۷ خبرگزاری فارس از دستگیری استاندار کرمان به همراه چند تن دیگر هنگام خروج غیرقانونی از کشور خبر داد.

اینها فقط بخشی از فهرست فرارهای موفق و ناموفق است که رسانه‌‌‎‌‌ای شده و یا خبر آن به بیرون درز کرده وگرنه احتمال اینکه شمار فراری‎‌‌‌ها از جمله وابستگان نزدیک نظام بسیار بیش از اینها‎ست اصلاً دور از ذهن نیست.

کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *