بیانیه ۲۶۰ فعال اجتماعی؛ پیام دقیق به ما رسیده است: خفه می‌کنیم

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۰

نویسندگان این بیانیه با اشاره به شعار ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه‌ قضائیه مبنی بر «مزه‌ شیرین عدالت» تاکید کردند که «تا به حال جز طعم تلخ احکام سنگین و وثیقه‌های نجومی چیزی نصیب» فعالان اجتماعی نشده است.

در این بیانیه این اقدامات محکوم و بر حق تشکل‌یابی و اعتراض تاکید شده است.

به گفته این فعالان مدنی، «خشونت‌های سیاسی علیه فعالان اجتماعی که در مناطق خود از محرومیت‌های ساختاری و تبعات بحران‌های زیست‌محیطی رنج می‌برند خشونتی مضاعف است».

در این بیانیه تاکید شده که «زندانیان زن نیز تحت ‌فشاری دو چندان قرار دارند زیرا نهادهای امنیتی با وارد کردن انواع اتهامات اخلاقی سعی در شکستن زندانی و تحقیر خانواده‌ها دارند».

نویسندگان این بیانیه تاکید کردند که فشار بر مادران زندانی از طریق محروم کردن آنان از تماس و ملاقات با فرزندان‌شان «رویه‌ای رایج است در کنار فشار اجتماعی که به‌طور خاص متوجه مادران زندانی است».

فاطمه صادقی، فاطمه گوارایی، بهاره هدایت، فریبرز رئیس دانا، خالق گرجی، اکرم احقاقی، غنچه قوامی، علیرضا بهنام، مریم منصوری، معصومه کمالی دهقان، منیژه نجم عراقی، جلوه جواهری از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

در ابتدای این بیانیه به سخنان هوشنگ گلشیری، در مراسم تشییع جنازه محمد مختاری، نویسنده و از قربانیان قتل‌های زنجیره ای اشاره شده است.

هوشنگ گلشیری در این مراسم گفته بود: «آن‌قدر عزا بر سرمان ریخته‌اند که فرصت زاری کردن نداریم، پیام دقیق به ما رسیده است: خفه می‌کنیم. ما هم حاضریم! مگر قرار نیست که برای جامعه‌ مدنی و آزادی بیان قربانی بدهیم؟ حاضریم!»

در هفته‌های گذشته برای تعدادی از فعالان حقوق کارگران و فعالان مدنی حکم‌های سنگین زندان صادر شده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *