صادق زیباکلام: صدا و سیما{خامنه ای} با پخش “داستان اتم” به دنبال تهیه خوراک برای طیف تندرو است / کارکرد برنامه هسته ای، صرفا به سوختی برای تنور آمریکاستیزی تندروها تقلیل یافته است

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۲

پخش مستندی تحت عنوان “داستان اتم” در روزهای اخیر در صدا و سیما، واکنش‌های زیادی را از سوی فعالین سیاسی و رسانه‌ای به دنبال داشته و با استقبال طیف تندروی اصولگرا مواجه بوده است. مستندی با محوریت تخریب دولت و تحریف تاریخچه برجام که “آوینی فیلم”، تولیدکننده سریال ۳۰ قسمتی “گاندو” آن را به کنداکتور پخش سیما فرستاده است.

صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ضمن اشاره به تهیه و پخش این دست برنامه‌ها از سوی صدا و سیما در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:

* نکته اساسی درباره این مسئله این است که متاسفانه و باز هم متاسفانه، برنامه هسته‌ای کشورمان، ظرف دو دهه گذشته از حدفاصل سال‌های ۸۱ و ۸۲ تا کنون در حقیقت به ابزاری برای آمریکاستیزی طیف تندرو بدل شده و روزگاری مشخص خواهد شد که ما ظرف این ربع قرن گذشته، چقدر از این بابت هزینه داده‌ایم.

* در واقع، برنامه هسته‌ای از نظر هسته‌ای، مدنظر نبوده و بلکه، کارکرد آن، صرفا به سوختی برای تنور آمریکاستیزی تندروها تقلیل یافته است.

* اکنون در کشور ما بالغ بر ۴۰ هزار کیلووات انرژی برق تولید می‌شود که تنها، هزار کیلووات آن متعلق به نیروگاه بوشهر است. در کنار این، هزینه تولید و تامین هر کیلووات برق از طریق مازوت، آبی، گازی و یا سوخت ترکیبی، بالغ بر ۱۰۰ تومان برآورد می‌شود که اگر سوخت آن را هم به قیمت جهانی محاسبه و به آن اضافه کنیم، بیش از ۳۰۰ تومان نخواهد شد.

* به عنوان نمونه، نیروگاه فردو در مساحتی بالغ بر دهها هزارمتر مربع ساختمان در وسط بیابان در عمق زیاد ساخته و اکنون به انبار بدل شده است. سوال در این جا است که ما چرا این هزینه‌ها را می‌پردازیم؟ آیا مردم ایران، قبول دارند که این دست هزینه‌ها پرداخت شود؟

* هربار که تلاش شده تا مسائل و مشکلات کشور مورد حل و فصل قرار بگیرد، مانند آنچه در برجام شاهد آن بودیم، ماجرا با کارشکنی و مخالفت تندروها همراه شده است.

* وقتی مذاکرات هسته‌ای به طور جدی از سال ۹۲ آغاز شد، همه شاهد بودیم که تندروها تا چه میزان بر طبل مخالفت با آن کوبیدند و هر روز هجمه‌ای با عنوان چرا ظریف با کری دست داد، چرا ظریف به شرمن لبخند زد، چرا ظریف با وزیرخارجه ایالات متحده قدم زد و امثال آن را خلق کردند.

* دست آخر هم، هنوز مهر برجام خشک نشده بود که موشکی با عنوان عبری، اسرائیل به زودی نابود خواهد شد به هوا فرستادند تا هر امیدی به تنش‌زدایی و حل منازعات خارجی با وجود توافق برجام وجود داشت، برباد رفته و نهایتا، ترامپ پس از آمدن خود، تیرخلاص را به پیکر آن شلیک کرد.

* مسئله در این است که اگر برنامه هسته‌ای هم وجود نداشت، طیف تندرو باز هم ماجرای دیگری را برای ماجراجویی در حوزه سیاست خارجی پیدا می‌کرد.

* در چنین شرایطی، بسیار طبیعی است که صدا و سیما با ساخت گاندو و داستان اتم و امثال آن و با تکرار این فرض که برجام خیانت و برجام ننگ بود و مسائلی از این دست، خوراکی برای طیف تندرو تهیه و تدارک ببیند.

* کاش صدا و سیما، مستندی هم ساخته و پاسخ می‌داد که برنامه هسته‌ای، چند درصد تولید ملی را شامل می‌شود؟ کاش به مردم گفته می‌شد که در کنار این هزینه‌ها، بودجه حوزه‌هایی، نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی در کشور چقدر بوده است؟

امتداد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *