عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: اظهارات پومپئو زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۴

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر نقش داشتن جمهوری اسلامی در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد و گفت که « اینگونه اظهارنظر‌ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است».

او توضیح بیشتری در مورد این «اقدامات آینده» نداد.

در پی حمله تازه حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، خواستار حمله نظامی آمریکا به تاسیسات نفتی ایران به تلافی حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی شده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن بامداد شنبه از حملات پهپادی خود به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در شهرهای بقیق و خریص خبر دادند که به آتش‌سوزی‌هایی در این تاسیسات منجر شد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۲۳ شهریور جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات دانست.

او گفت که «تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه، ۲۴ شهریور، در واکنش به این سخنان گفت که «آمریکایی‌ها سیاستی به نام فشار حداکثری در پیش گرفتند که ظاهراً به دلیل ناکامی‌ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است».

او سخنان وزیر خارجه آمریکا را «اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیرقابل درک و بی‌معنی» دانست و مقامات آمریکایی را متهم کرد که «اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند.»

سخنان مایک پومپئو در داخل آمریکا نیز واکنش‌هایی داشته و روز شنبه سناتور دموکرات کریس مورفی در واکنش به گفته‌های مایک پومپئو در مورد نقش ایران در حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، از «برابر انگاشتن ایران و حوثی‌ها» انتقاد کرده است.

اگرچه ریاض اطمینان داد که آتش‌سوزی‌ها را مهار کرده است اما ساعاتی بعد گزارش‌هایی حاکی از بروز اختلال شدید در تولید نفت عربستان سعودی منتشر شد.

برخی منابع مطلع به خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ گفته‌اند که پنج میلیون بشکه نفت در روز از ظرفیت تولید نفت عربستان کم شده و به نصف رسیده است.

عربستان سعودی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه است. ریاض اطمینان داده که پس از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، کاهش تولید نفت ایران را جبران کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *