مایک پومپئو: حمله به تاسیسات عربستان یک اقدام جنگی و کار ایران بود

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۸

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ شهریور حمله به تاسیسات نفتی کلیدی عربستان را یک «اقدام جنگی» توصیف کرد و گفت که این حمله کار ایران بود.

مایک پومپئو پیش از فرود آمدن هواپیمایش در فرودگاه جده عربستان به خبرنگاران گفت که «این حمله از جانب ایران بود و یک اقدام جنگی است».

او افزود: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این حمله از خاک عراق صورت گرفته باشد در دست نیست.

مایک پومپئو روز چهارشنبه با محمد بن سلمان در جده دیدار کرد.

پیشتر برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که احتمال دارد حمله به تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص در شمال عربستان از خاک عراق صورت گرفته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین پس از دیدار با ولیعهد عربستان در جده تاکید کرده است که رفتار تهدید آمیز جمهوری اسلامی تحمل نخواهد شد.

مایک پومپئو در توییتر خود نوشته است، امروز با محمد سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و در خصوص حملات بی سابقه علیه زیرساخت های نفتی عربستان سعودی صحبت کردم. ایالات متحده در کنار عربستان ایستاده است و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: رفتار تهدید آمیز حکومت ایران تحمل نخواهد شد.


روز چهارشنبه، ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان، بقایای «موشک‌ها و پهپادهای ایرانی» را به نمایش گذاشت که به گفته او، در حمله به تاسیسات این کشور استفاده شده بودند.

با این حال وی حاضر نشد اعلام کند این ادوات از کدام نقطه شلیک شده بودند و تنها گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وزیر خارجه آمریکا اولین مقام دولت این کشور بود که پس از حمله روز شنبه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت.

او روز ۲۳ شهریور گفت که «تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند».

آقای پومپئو همچنین گفته بود:‌ «در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۲۴ شهریور ادعای آقای پومپئو را رد کرد و گفت: «این‌گونه اظهارنظر‌ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *