ایران در جایگاه ۸۶ از لحاظ شاخص توسعه اجتماعی

By | ۱۳۹۸-۰۶-۲۸

موسسه «سوشل پروگرس ایمپرتیو» در تازه‎‎ترین ارزیابی خود از وضعیت توسعه اجتماعی در جامعه جهانی می‌گوید ایران جایگاه ۸۶ را در میان ۱۸۹ کشور داشته است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی این نهاد آمریکایی منتشر شده است، امتیاز ایران از لحاظ شاخص توسعه اجتماعی ۶۵.۱۵ است.

این شاخص از صفر (بدترین) تا صد (بهترین) رده‌بندی شده است.

شاخص توسعه اجتماعی ده‌ها عامل، از وضعیت معیشتی و کار مردم تا آزادی‌های فردی و اجتماعی، آموزش، بهداشت و حتی انعطاف‌پذیری را در محاسبات خود دخیل می‌کند.

وضعیت توسعه اجتماعی در ایران بر اساس برآورد این نهاد، طی سال‌های گذشته در کل مقداری بهبود یافته است، اما نه در همه زمینه‌ها.

شاخص توسعه اجتماعی ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۱.۶۳ بود و جایگاه ۹۱ را از میان ۱۴۹ کشور داشت.

این گزارش می‌گوید بهترین شاخص‌های دخیل در توسعه اجتماعی ایران عبارت است از وضعیت تعذیه، بهداشت و سلامتی، دسترسی به آب سالم، و دسترسی به آموزش ابتدایی.

اما شاخص‌هایی مانند آزادی‌های فردی و اجتماعی، دسترسی به تحصیلات عالی، وضعیت محیط زیست و حق انتخاب در زندگی برای ایرانی‌ها در سطح بسیار پایین با امتیازهایی از ۳۰ تا ۵۴ است.

برای نمونه ایران از لحاظ سانسور مطبوعات جایگاه ۱۴۲ را در میان ۱۸۹ کشور دارد. ایران در رابطه با برخورد با اقلیت‌های دینی یا آزادی عقاید دینی نیز دقیقا همین جایگاه نازل را دارد.

این گزارش می‌گوید وضعیت شاخص توسعه اجتماعی در جهان، کلا با پیشرفت مواجه بوده و کلا از امتیاز ۶۲.۱۶ در سال ۲۰۱۴ به ۶۴.۴۷ در سال جاری رسیده است.

برخی کشورها مانند آمریکا با پسرفت مواجه بوده‌اند و امتیاز آمریکا از ۸۴.۷۴ در سال ۲۰۱۴ به ۸۳.۶۲ افت کرده است.

تمام کشورهایی که شاخص توسعه اجتماعی آنها در صدر جدول است، کشورهای ثروتمند با درآمد بالا شامل ژاپن، استرالیا، کانادا و برخی کشورهای شمال و غرب اروپا هستند.

نروژ با ۹۰.۹۵ امتیاز در صدر جدول است.

البته برخی کشورهای ثروتمند نیز هستند که وضعیت توسعه اجتماعی آنها پایین‌تر از ایران است، مانند قطر.

کشورهایی مانند افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی در قعر جدول هستند و نتایج برآورد این نهاد آمریکایی از وضعیت برخی کشورها مانند ونزوئلا، یمن، عراق و سوریه نیز فعلا تکمیل نشده است.

منابع: سوشل پروگرس ایمپرتیو/ ف. ق./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *