ایران با چین و روسیه در دریای عمان مانور نظامی برگزار می‌کند

By | ۱۳۹۸-۰۶-۳۰

سرتیپ قدیر نظامی، رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح ایران از برگزاری مانور نظامی مشترک بین ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند خبر داده است.

آقای نظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس محل برگزاری این رزمایش را ” آب‌های بین المللی و آزاد” اعلام کرد اما تاریخ دقیقی برای برگزاری آن نداده است.

وی این مانور را اولین رزمایش ایران پس از انقلاب با “دو قدرت بزرگ” دانست گفت: “برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.”

این مقام ارشد نظامی ایران هدف از برگزاری مانور مشترک را “تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی” ذکر کرد و گفت: “گاهی این رزمایش ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است.”

آقای نظامی همچنین در راستای “تحرک دیپلماسی دفاعی” ایران از سفر “مقاماتی در سطح رؤسای ستاد نیروهای مسلح، وزرای دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح از چند کشور منطقه” به تهران در آینده نزدیک خبر داده است.

سرتیپ قدیر نظامی هدف از تشکیل کمیسیون مشترک نظامی با سایر کشورها را “سیاستگذاری و برنامه ریزی برای روابط نظامی دو کشور برای یک دوره یک یا یک و نیم ساله” دانست.

آقای نظامی سفر اخیر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به چین را اولین سفر یک مقام بلندپایه نظامی ایران پس از انقلاب به چین خوانده و شرایط زمانی سفر به چین مانند “بحران‌های مختلفی را از بی ثباتی و جنگ و تروریسم تا امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و جنگ در سوریه و یمن” را نیز یکی از ویژگی‌های این سفر عنوان کرد.

وی گفت که در این سفر و “در سطح عملیاتی” بازدیدهایی از پایگاه دریایی در جنوب شرق و منطقه شانگهای صورت گرفته است و مذاکراتی برای “ساخت و خرید و تولید مشترک” تجهیزات نظامی با چین صورت گرفته است.

بی‌بی‌سی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *