مصباحی مقدم,عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: مردم روحانیون را مسبب وضع بد اقتصادی می‌دانند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۲

چکیده حرف و سخن غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفت‌وگوی ویدیویی با «اعتماد آن‌لاین» این است که نباید بحران اقتصادی کنونی را که به مشکلات معیشتی و بحران مسکن و تبعیض‌های اجتماعی دامن زده پای روحانیت نوشت. منطق مصباحی مقدم هم ساده است. به گفته او فقط ۱۰ درصد از روحانیون صاحب پست‌های مدیریتی هستند و از آن میان هیچیک نیز پست‌های کلیدی اقتصادی را در اختیار ندارند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در نماز جمعه تهران (عکس: آرشیو)

بر اساس گزارشی که ماه گذشته مرکز آمار ایران منتشر کرد از سال ۱۳۵۴ تاکنون هرگز اختلاف طبقانی در ایران به این حد گسترده و عمیق نبوده است. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «اعتماد آن‌لاین» گفت روحانیت را نباید مسبب مشکلات و بحران‌های اقتصادی کشور دانست:

«از ابتدای انقلاب تاکنون ندیدم یک روحانی وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی شود یا پستی از پست‌های اقتصادی، صنعت و معدن کشور را در اختیار داشته باشد، اما کسانی که پست‌های اقتصادی را به دست گرفتند، کارکردهایی داشتند که دامن‌گیر روحانیت شده است.»

به گفته مصباحی‌مقدم نقدینگی در چهار دهه گذشته، بیش از سه هزار و ۴۰۰ برابر شده است. در همان حال تولید ملی حتی دو برابر نشده است. لاجرم از ارزش ریال و از قدرت خرید مردم کاسته شده و سفره مردم در مجموع کوچک‌تر شده است. مصباحی مقدم بیزاری از روحانیت شیعه را وابسته به بحران اقتصادی کنونی دانست:

«از ۱۵۰ هزار روحانی که در کشور وجود دارد، ۱۰ درصد در جریان مدیریت کشور حضور ندارند و بیش از ۹۰ درصد روحانیون در قدرت و در پست‌های مسئولیتی نیستند. محبوبیت روحانیت به شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی- سیاسی مردم بستگی دارد. چرا؟ بالاخره این را نوعی وابستگی به نظام می‌دانند.»

مصباحی مقدم در ادامه گفت‌وگو با «اعتماد آن‌لاین» با انتقاد از تلاش دولت برای جبران کسری بودجه از محل صندوق توسعه ملی ادعا کرد برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان از صندوقی که کلید آن در اختیار خامنه‌ای است سبب رشد نقدینگی و تأخیر در حمایت از تولید ملی می‌شود و کسب و کار و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اصلی‌ترین منبع مالی صندوق توسعه ملی درآمدهای نفت و گاز است و دست‌کم ۳۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی به این صندوق اختصاص می‌یابد. با توقف صدور نفت ایران، پولی هم به صندوق وایرز نمی‌شود. طرفداران خامنه‌‌ای به همین سبب دولت را متهم به بی‌کفایتی می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در فروردین سال جاری در حرم رضوی ایراد کرد از مردم خواست که «از تحریم‌ها ننالند» و پیشنهادهایی برای روتق اقتصادی مطرح کرد که ناظر بر زندگی روستایی بود: تولید کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، صنایع خانگی همچون تربیت دام در خانه‌های روستایی. او از مسئولان خواست در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

با بازگشت به زندگی روستایی، روحانیون شیعه هم بی‌نصیب نمی‌مانند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *