دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل: رفتار ایران تغییر نکند تحریم‌ها باز تشدید می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۲

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه دوم مهر در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «کارنامه رژیم خودکامه ایران، مرگ و ترور است. رهبران ایران در تنور جنگ سوریه و یمن می‌دمند».

دونالد ترامپ افزود: «حکومت ایران در حال چپاول ثروت این کشور در مسیر رسیدن به سلاح هسته‌ای است. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد و به همین خاطر من از برجام خارج شدم». ‎

وی تاکید کرد: «بعد از خروج ما از برجام، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کردیم. ایران به امید رهایی از این وضعیت، دست به اعمال خشن زده است. ما در واکنش به این رفتار خشن‌ مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بالاترین تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی اعمال کردیم». ‎

رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای جهان خواست تا فشارهای اقتصادی حول ایران را تشدید کنند و گفت که هیچ کشوری نباید از «عطش خونریزی» ایران حمایت کند.

آقای ترامپ تاکید کرد: «همه کشورها وظیفه دارند که اقدام کنند. هیچ کشور مسئولی نباید به عطش خونریزی ایران کمک کند. مادامی که ایران به رفتار تهدیدکننده خود ادامه می‌دهد تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. این تحریم‌ها تشدید هم خواهد شد».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «حکومت ایران شعار مرگ بر آمریکا را تکرار می‌کند، احساسات ضد صهیونیستی را تحریک می‌کند. رهبران ایران گفتند که اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از بین برود. ما این وضعیت را تحمل نمی‌کنیم».‎

به گفته وی، «مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بپردازد. رهبران ایران باید دست از تهدید دیگر کشورها بردارند و بالاخره به مردم ایران اولویت بدهند».

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق شش قدرت هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج شد و از آن زمان «کارزار فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

تنش در روابط ایران و آمریکا از آن زمان افزایش یافته است.

تشدید تحریم‌ها علیه تهران، قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، تحریم رهبر جمهوری اسلامی و وزیر امورخارجه ایران، لغو معافیت خریداران نفتی ایران، سرنگونی پهپاد آمریکایی و ایرانی، حمله به نفتکش‌های خارجی در خلیج فارس، برنامه‌ریزی آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در حمایت از امنیت حمل‌ونقل دریایی در خلیج فارس و حمله به تاسیسات نفتی عربستان از جمله رویدادهایی بوده است که در طول ۱۶ ماه گذشته رخ داده است.

برایان هوک: فشار حداکثری آمریکا ۵۰ میلیارد دلار از منابع ایران را گرفت

واشینگتن هدف اصلی از «کارزار فشار حداکثری» را وادار کردن جمهوری اسلامی به انجام مذاکره برای تعریف نقش منطقه‌ای ایران در منطقه، فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی آن عنوان کرده است.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که با حمایت از گروه‌های نیابتی در یمن، لبنان، عراق و سوریه صلح و ثبات منطقه‌ای را برهم زده و برنامه موشکی و هسته‌ایش تهدیدی برای امنیت دیگر کشورهاست.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ادامه سخنرانی‌اش تاکید کرد: «آمریکا آماده دوستی با دیگر کشورهاست. ما اعتقادی به دشمن ابدی نداریم و دنبال شریک هستیم. هر کسی می‌تواند جنگ را شروع کند ولی افراد شجاع می‌توانند صلح انتخاب کنند».

آقای ترامپ می‌گوید که «‎هدف آمریکا صلح و آرامش است و نمی‌خواهیم وارد جنگ‌های بی‌پایان بشویم. دولت من در حال پیگیری برای آینده بهتر در افغانستان است ولی متاسفانه طالبان تصمیم گرفتند که دست به حملات وحشیانه بزنند».

وی اظهار داشت: «ما هرگز از تلاش خودمان برای محقق کردن صلح دست بر نخواهیم داشت. ما برای تضمین فرصت‌ها و بهره‌برداری از منابع در این منطقه ایستاده‌ایم».

دونالد ترامپ می‌گوید: مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بپردازد.
دونالد ترامپ می‌گوید: مردم ایران احتیاج به دولتی دارند که دنبال کم کردن فقر و فساد باشد نه اینکه هزینه قتل عام در کشور خودش و دیگر کشورها را بپردازد.

دفاع از ارزش‌های آمریکایی

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایالات متحده از ارزش‌ها و سنت‌هایی دفاع می‌کند که امروز هویت ما را به عنوان آمریکا تشکیل می‌دهد.

این سومین حضور دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل است.

آقای ترامپ گفت: «ملت ما باید قوی باشد. هم در روحیه‌اش باید قوی باشد و هم در قدرت فیزیکی».

وی اظهار داشت: «دنیای آزاد باید به میراث ملی کشورها احترام بگذارد و نباید برای حذف آنها تلاش کند. اگر شما دنبال آزادی هستید یا دمکراسی می‌خواهید یا دنبال صلح هستید، عاشق ملت خودتان باشید و رفاه حال مردم خودتان را ورای دیگران بدانید».

به گفته آقای ترامپ، «آینده متعلق به مدافعان جهانی‌سازی نیست، متعلق به وطن‌پرستان و کشورهای مستقل است».

وی در سخنانش به عملکرد خود در سه سال گذشته در آمریکا اشاره کرد و گفت: «بیکاری به پایین‌ترین نرخ در نیم قرن اخیر رسیده و شغل‌های جدید ایجاد شده‌ است. ما از قدرت منابع طبیعی بهره می‌بریم تا آمریکا را در جایگاه اول تولید انرژی جهان قرار دهیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ما مشغول احیای قدرت عظیم ارتش آمریکا هستیم و از همکاران و شرکای خودمان انتظار داریم که پول هزینه‌های دفاعی که آمریکا در آن مشارکت دارد را بپردازند». ‎

آقای ترامپ در ادامه با اشاره به اینکه «ما در حال تصمیم‌گیری قاطع برای جلوگیری از نابرابری در تجارت هستیم»، اظهار داشت: «ما دنبال تجارت منصفانه هستیم و در این زمینه با مکزیک و کانادا همکاری کردیم که یک توافق تجاری جدید داشته باشیم».

وی افزود: «پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آماده یک توافق تجاری بزرگ با این کشور هستیم و در این زمینه با بوریس جانسون در حال همکاری هستیم». ‎

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «مهم‌ترین مسئله ما در زمینه تجارت جهانی با کشور چین است. توافق‌های قبلی اشتباه بوده و چین به وعده‌های خودش عمل نکرد. الگوی اقتصادی چین برای تجارت جهانی موانع زیادی را ایجاد کرده است». ‎

آقای ترامپ، شرکت‌های چینی را متهم کرد که «اقدام به سرقت تکنولوژی از شرکت‌های آمریکایی کرده و محصولات مشابه تولید می‌کنند». ‎

وی می‌گوید: سازمان تجارت جهانی احتیاج به تغییرات اساسی دارد. نباید به چین اجازه داد که به بهای نابودی دیگران، سیستم مالی خودش را پیش ببرد. ‎

«از امروز شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود. برای پایان دادن به این رفتارهای منصفانه من تعرفه‌های جدیدی روی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کردم و این باعث شده که پول‌های زیادی به خزانه ما واریز شود».
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *