آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی سازی با سانتریفوژهای پیشرفته را آغاز کرده است

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۴

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتامبر/ چهارم مهر اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم با سانتریفوژهای پیشرفته خود را که به تازگی نصب کرده، آغاز کرده است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کردند که این اقدام ایران گامی در جهت نقض توافق اتمی ۲۰۱محسوب می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده که سانتریفوژهای پیشرفته نصب شده در نیروگاه هسته‌ای نطنز در حال غنی‌سازی بوده یا برای اینکار آماده شده‌اند.

پیش از این و در ابتدای تابستان نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرده است.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال ۲۰۱۵(برجام)، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود. اما ایران در ماه مه گذشته و در سالگرد خروج آمریکا از برجام رسما خروج خود از “برخی” تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

این کشور همچنین به طرف‌های اروپایی امضاء کننده توافق اتمی مهلتی دو ماهه داد تا مشکل تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور را رفع کنند.

در ژوئیه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اعلام پایان این مهلت گفت که جمهوری اسلامی از روز ۱۶ تیرماه، میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که “نیاز داشته باشد” افزایش خواهد داد.

پس از آن بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه هفتم ژوئیه اعلام کرد که ” درصد غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۳.۶۷ عبور خواهد کرد.
رادیو بین المللی فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *