بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به ایران برگردانده شد

By | ۱۳۹۸-۰۷-۰۹

وزارت خارجه ایران می گوید بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی که برای چند دهه طولانی در اختیار دانشگاه شیکاگو بود به ایران بازگردانده شده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی نوشت: “به همت وزارتخانه های میراث فرهنگی، امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بیش از ۱۷۰۰ لوح تخت جمشید به کشور باز گردانده شد.”

این همان الواحی است که به گفته او “از سال ۱۹۳۵ با اجازه دولت وقت ایران، برای مطالعه کتیبه ها و متون، نزد موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت قرار داشتند.”

بنابه گزارش ها علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران هم گفته است که این “چهارمین مرحله گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید شامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی” است که به ایران بازمی گردد.

اینها بخشی از حدود ۳۰ هزار لوح است که دانشگاه شیکاگو قصد بازگرداندن آنها به ایران را دارد.

موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در گفتگو با بی بی سی فارسی تایید کرد روند بازگشت این کتیبه ها آغاز شده است.

دیوان عالی آمریکا در ماه فوریه ۲۰۱۸ درخواست گروهی از شهروندان آمریکایی برای ضبط این الواح را رد کرده بود.

شاکیان آن پرونده که در جریان یک بمبگذاری در سال ۱۹۹۷ در اسرائیل مجروح شده بودند، خواستار مصادره کتیبه‌های هخامنشی متعلق به ایران و فروش آنها به عنوان غرامت بودند. مسئولیت بمب‌گذاری‌های سپتامبر سال ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس را جنبش فلسطینی حماس به عهده گرفته بود. در آن بمب‌گذاری‌ها پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.

بعد از حکم دیوان عالی کریستوفر وودز، مدیر موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو گفت با توجه به حکم دیوان عالی آمریکا، این دانشگاه به دنبال بازگرداندن هرچه سریع‌تر این الواح به ایران است.

کتیبه ها در جریان کاوش های باستانشناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شد.

در آن زمان، دولت ایران طرح کاوش و مرمت در مجموعه تخت جمشید را به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو واگذار کرد که اجرای این طرح حدود نه سال طول کشید.

دولت ایران در برابر فعالیت دانشگاه شیکاگو در طرح کاوش تخت جمشید، موافقت کرد برخی از اشیاء کشف شده به طور امانت، در موزه دانشگاه به نمایش گذاشته شود.

ابراهیم شقاقی، مدیر اداره کل حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی، زمستان گذشته گفته بود که دانشگاه شیکاگو در حال بسته‌بندی حدود ۳۰ هزار لوح برای استرداد به ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *