دو مصاحبه با یک دوربین؛ درهم تنیدگی حزب‌الله و جمهوری اسلامی به روایت قاسم سلیمانی و حسن نصرالله

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۰

مصاحبه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، با دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند خود یک نماد باشد. نمادی از اینکه جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خود در منطقه را در این شرایط تهدید به رخ می‌کشد.

در این مصاحبه‌ها هر چند سخنان قبلی مقامات جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان تکرار می‌شود اما فضای آنها نشانی ازدرهم تنیدگی حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی دارد. در بخشی از این مصاحبه قاسم سلیمانی می‌گوید که در یک صحنه جنگ ۳۳ روزه که قصد داشتند حسن نصرالله را جابه جا کنند تنها او حضور داشته و عماد مغنیه، فرمانده شاخه نظامی حزب الله لبنان.

حسن نصرالله نیز از دیدار فرماندهان حزب الله لبنان با آیت الله خامنه‌ای می‌گوید و اینکه برخی از آنان قصد داشتند پای رهبر جمهوری اسلامی را ببوسند.

بهانه مصاحبه با قاسم سلیمانی جنگ ۳۳ روزه لبنان است. جنگی که خسارت‌های زیادی را به گروه حزب الله وارد کرد و حسن نصرالله گفت که اگر می‌دانست گروگان گرفتن دو سرباز اسرائیلی به چنین جنگی منجر می‌شود، چنین فرمانی نمی‌داد.

روز دوازدهم ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی شبه نظامیان حزب الله درعملیاتی علیه چند نفربر نیروهای ارتش اسرائیل هشت سرباز را کشته و دو سرباز زخمی را ربودند. قاسم سلیمانی در این مصاحبه می‌گوید که فرمانده این عملیات عماد مغنیه، فرمانده ترور شده شاخه نظامی حزب الله لبنان، بوده است. سلیمانی در این مصاحبه مانند سخنان پیشینش از شیفتگی خود به عماد مغنیه می‌گوید.

مدیرکل وقت وزارت امور خارجه اسرائیل بعدها ادعا کرد که همان روز هواپیمای علی لاریجانی، رییس وقت شورای عالی امنیت ملی ایران در دمشق بوده است و او با هواپیمای خود، سربازان اسرائیلی ربوده شده را به ایران برده است.

سخنان قاسم سلیمانی نیز نشان می‌دهد که او در جریان عملیات حزب الله لبنان بوده است. او می‌گوید که در زمان شروع جنگ ۳۳ روزه در سوریه بوده و همان روز اول جنگ عماد مغنیه به دنبالش آمده و از طریق یک مسر مخفی او را به لبنان برده است.

پس از این اقدام حزب الله لبنان اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل ظهر همان روز در تلویزیون اسرائیل ظاهر شد و گفت که دستور آغاز جنگ تا «تار و مار کردن» حزب الله لبنان را صادر کرده است.

قاسم سلیمانی نیز در این مصاحبه شدت جنگ و تلفات شدید حزب الله لبنان را پنهان نمی‌کند و می‌گوید: «جنگ کاملاً جنگ متفاوت و تکنولوژیک و دقیقی بود. اهداف با دقت انتخاب می‌شد. ساختمان‌های دوازده طبقه با یک بمب با زمین یکسان می‌شدند.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به گفته خودش پس از یک هفته از شروع این جنگ به تهران بازگشته تا در اینباره گزارش دهد و این گزارشش در جلسه با رهبر جمهوری اسلامی و سران سه قوه که در مشهد برگزار شده «گزارش تلخی» بود و «افقی از پیروزی را نشان نمی‌داد.»

به گفته قاسم سلیمانی، رهبر جمهوری اسلامی پس از شنیدن گزارش او گفته که این جنگ، «جنگ بسیار سخت و شدیدی است اما من تصور می‌کنم این جنگ شبیه جنگ خندق است». جنگ خندق جنگ سخت صدر اسلام است که سرانجام مسلمانان در آن پیروز می‌شوند.

سلیمانی همچنین گفت که آیت الله خامنه‌ای به گروه حزب الله لبنان توصیه کرده که دعای «جوشن صغیر» را بخوانند و به همین دلیل «تلویزیون المنار به‌شکل مرتب آن را با یک صوت زیبا و حزین پخش می‌کرد.»

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، درباره درگیری ۳۳ روزه با اسرائیل گفته اگر می‌دانست که گروگان گرفتن دو سرباز اسراییلی به چنین جنگی منجر می‌شود، چنین فرمانی نمی‌داد.

با این حال قاسم سلیمانی می‌گوید که رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه گفته اسراییل قصد داشته در اقدامی غافلگیرانه به حزب الله لبنان حمله گسترده و این گروه را از بین ببرد اما اسیر گرفته شدن این دو سرباز اسراییل را غافلگیر کرده و نقشه آنان را بر هم زده است.

او می‌گوید: «دیدم این بیان آقا (خامنه‌ای) خیلی بیان خوبی است برای او که ممکن است کسی شماتت کند و مثلاً بگوید چرا حزب‌الله برای گرفتن دو اسیر، کل شیعه را با خطر مواجه کرد. اما بیان این موضوع که حزب‌الله با گرفتن دو اسیر، نه‌تنها خودش را بلکه ملت لبنان را از یک نابودی کامل نجات داد، خیلی نویدبخش و مهم بود.»

قاسم سلیمانی همچنین گفت که در جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان برای نخستین بار «موشک دریایی» را قطع کرده است.

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سال ۹۵ گفته بود: «اما همین سوریه به جایی رسید که در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران در منطقه حلب صنعت موشکی برای سوریه ساخت و در این مجموعه صنعتی، موشک تولید شد و در جنگ ۳۳ روزه علیه» اسرائیل به‌کار رفت.

مصاحبه حسن نصرالله؛ ۲۵ سالی که پس از ۱۵ سال تغییر نکرد

مصاحبه حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، اما بیشتر در تمجید از آیت الله خامنه‌ای است. او مدعی می‌شود که آیت‌الله خمینی، رییس جمهور وقت ایران یعنی آیت الله خامنه‌ای را به عنوان نماینده خود برای رابطه با حزب الله لبنان انتخاب کرده است. او در میان اما اشاره‌‌ای به چهره‌های دیگری چون علی اکبر محتشمی‌پور، چهره شاخص جریان چپ، نمی‌کند که عملا مدیریت اقدامات جمهوری اسلامی درباره فلسطین و لبنان زیر نظر او انجام می‌شد.

نصرالله می‌گوید که در ابتدای رهبری آیت الله خامنه‌ای نیز از او خواسته که نماینده‌‌ای را برای ارتباط با حزب الله لبنان معرفی کند اما او گفته که خود به صورت مستقیم با این گروه در ارتباط خواهد بود.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین گفت که از سخنان آیت الله خامنه‌ای درباره اینکه اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید غافلگیر نشده است.

به گفته دبیر کل حزب الله لبنان رهبر جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز در دیدار رهبران این گروه گفته بود که اسراییل در کمتر از ۲۵ سال نابود خواهد شد.

آقای خامنه‌ای اما در سال ۹۴ یعنی ۱۵ سال بعد همان ۲۵ سال را به گفته خود برای از بین رفتن اسراییل تعیین کرد. حسن نصرالله اما می‌گوید که آیت الله خامنه‌ای به اسراییل «مقداری مهلت داده است.»

ایران‌وایر: حسام قناطیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *