افزایش کودکان کار بومی و خارجی در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران از افزایش کودکِان کار ایرانی‌ و “ورود تعداد انبوه کودکان خارجی به کشور” در سال جاری خبر داده است.

به گفته او بر اساس آخرین تحقیقات تعداد کودکان کار در ایران ۷۰ هزار نفر است که از این تعداد حدود ۱۴ هزار نفر در تهرانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این روش آمارگیری درباره کودکان کار و خیابان انجام گرفته است؟ گفت: در رابطه با کودکان خیابانی تا به حال این کار نشده است. تمام آمارهایی که سازمان‌ها یا اشخاص ارائه می‌دهند؛ حدسی است.

مسعودی فرید گفته “سال ۸۴ وقتی طرح‌های مربوط به کودکان کار و خیابان تصویب می‌شدند، هیچ سهمی برای اداره اتباع نبود، در حالی که الان سهم این اداره در طرح‌های کودکان کار خیلی زیاد است. چون کودکان اتباع زیاد شدند و ناچار سازمان اتباع باید ورود کند.”

نتایج بررسی‌های سازمان بهزیستی نشان می‌دهد ۳۳.۸ درصد از این کودکان بین یک تا چهار ساعت، ۵۲.۱ درصد از آنها بین چهار تا هشت ساعت و ۱۳ درصد از آنها بیش از ۸ ساعت در خیابان مشغول به کار هستند. این بررسی‎ها همچنین حاکی از این است که حدود ۷۳ درصد از این کودکان در خیابان سابقه خشونت دارند.

اگرچه آمارهای سازمان جهانی کار حاکی از کاهش کار اجباری کودکان از سال ۲۰۰۰ است، در ایران اما این آمار در چند سال گذشته و به دنبال شرایط نامناسب اقتصادی، رو به افزایش گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *