رویترز: ۲۰ کشتی غله به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند بار خود را در بنادر ایران تخلیه کنند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده است که ۲۰ کشتی با محموله‌هایی در حدود یک میلیون تن غله به دلیل تحریم‌ها و مشکلات پرداختی خارج از بنادر ایران متوقف شده‌اند و نمی‌توانند بار خود را تخلیه کنند.

رویترز می‌گوید، تحریم تازه آمریکا تلاش حکومت ایران برای تامین کالاهای اساسی را با مشکل مواجه کرده است.

منابع تجاری در این زمینه گفته‌اند، پرداخت به شرکت‌هایی مانند بانگ (BG.N) و شرکت بین المللی کافوکو از کشور چین به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا با تاخیر مواجه شده است و اکنون می‌بایست روزانه ۱۵ هزار دلار هزینه اضافی به دلیل این تاخیر پرداخت شود.

مردم در حال خرید روزانه در بازار تجریش تهران

آمریکا به دنبال خروج از توافق اتمی موسوم به برجام با ایران در سال ۲۰۱۵، تحریم‌های تعلیق شده خود را علیه ایران بازگرداند. با این حال، مقام‌های آمریکایی می‌گویند، تحریم‌های واشینگتن شامل مواد دارویی و غذایی و سایر اقلام بشر دوستانه نیست.

رویترز می‌گوید، به رغم این اظهارات مقام‌های آمریکا، اما تحریم‌های ایالات متحده باعث شده است تا اکثر نهادهای مالی و بانک‌های بین المللی از انجام هرگونه معامله تجاری با ایران خودداری کنند.

طبق این گزارش، معدود موسسات مالی که تامین اعتبار صادرات به ایران را انجام میدهند، برای انجام پرداخت مبادلات تجاری با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

شش منبع غربی و ایرانی به رویترز گفته‌اند، به دلیل وضعیت پیش آمده بیش از یک ماه است این کشتی‌ها با محموله‌هایشان خارج از بندر خمینی و همچنین بندرعباس متوقف شده‌اند.

این منابع گفته‌اند که این کشتی‌ها حامل غلات از جمله سویا و ذرت هستند که اکثر این محموله‌ها از کشورهای آمریکای جنوبی خریداری شده‌اند.

یک منبع اروپایی به رویترز گفته است: هیچ مشکلی برای تجارت بشردوستانه با ایران وجود ندارد ، اما شما نمی‌توانید وجه آن را دریافت کنید. شما باید ماه ها منتظر دریافت وجه باشید.

یک منبع دیگر هم به رویترز گفته است: معامله گران و بازرگانان نگران هستند و قبل از ترخیص این (کشتی ها) تمایلی به تجارت بیشتر با ایران ندارند.

یک مقام ارشد در سازمان بنادر ایران هم که حاضر نشده نامش فاش شود، گفته است، از زمان اعمال تحریم های ایالات متحده علیه سیستم مالی ایران در نوامبر ۲۰۱۸ مشکلاتی وجود داشته است.

وی اضافه کرده است: اما آنچه تغییر کرده این است که اکنون تعداد بانک ها و بازرگانانی که حاضر به کار با ایران نیستند در حال افزایش است.

آمریکا اخیرا به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی ایران اعمال کرد.

این مقام سازمان بنادر ایران در این زمینه گفته است، حداقل تاثیر دور تازه تحریم‌ها این است که باعث ترس از معامله با ایران شده‌اند.

وی تصریح کرده است، اخیر برخی از بانک های کوچک که با ایران تجارت می‌کردند گفته‌اند دیگر مایل نیستند به همکاری خود ادامه بدهند.

با استفاده از رویترز؛ خ, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *