فرمانده کل سپاه: کشتی‌هایشان را می‌گیریم و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۱

فرمانده کل سپاه با اشاره به “دشمن” گفت: کشتی‌هایشان را برای پشیمان کردنشان می‌گیریم و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. اشاره سلامی به نفتکش بریتانیایی است که سپاه دلیل توقیف آن را “عدم رعایت قوانین بین‌المللی” اعلام کرده بود.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به اینکه “دشمن نمی‌تواند یک گلوله مشقی به سمت انقلاب شلیک کند”، با اشاره به جنگ هشت‌ساله ایران و عراق گفت: «دفاع مقدس هشت سال نبود، ۴۰ سال است ما در دفاع مقدس هستیم.»

فرمانده کل سپاه پاسداران که امروز پنجشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) در رابطه با نقش بنیانگذار جمهوری اسلامی در جنگ ایران و عراق سخن می‌گفت، به اقدام اخیر این نهاد نظامی در توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: «کشتی‌هایشان را برای پشیمان کردنشان می‌گیریم و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

دویچه وله:

پس از توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در جبل‌الطارق در ۱۳ تیرماه گذشته، سپاه پاسداران نیز روز ۲۸ تیر نفتکش بریتانیایی “استینا ایمپرو” را در تنگه هرمز توقیف کرد. بریتانیا در توضیح دلیل اقدام خود گفته بود، نفتکش “گریس۱” که سپس به “آدریان دریا ۱” تغییر نام داد، می‌خواسته محموله سوخت خود را به سوریه ببرد؛ کشوری که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست.

مقام‌های جمهوری اسلامی ادعای تلافی‌جویانه بودن اقدام خود را رد کرده و سپاه پاسداران نیز همان زمان علت توقیف را “رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی” از سوی نفتکش بریتانیایی اعلام کرده بود. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اما یک روز پس از توقیف نفتکش بریتانیایی گفته بود که “استینا ایمپرو” در مسیر تردد خود با یک کشتی صیادی برخورد کرده است.

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز دوم مهرماه گذشته گفته بود: «بارها به دشمن اعلام کردیم که اگر تجاوزی به این کشور صورت گیرد همان رفتاری که با پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی صورت گرفت در انتظار آنها است و نتیجه تجاوز به این کشور اسارت و شکست خواهد بود.»

“دشمن ورود کند خفه خواهد شد”

فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان امروز خود گفت: «آنها که می‌خواستند ما عقب‌نشینی کنیم، خود یکی یکی عقب نشستند، در اینجا اکسیژن برای دشمنان ایران نیست، دشمنی ورود کند اینجا خفه خواهد شد.»

حسین سلامی با بیان اینکه “در ایران اکسیژن برای نفس کشیدن دشمن نیست”، افزود: «گزینه‌های دشمن همه ضعیف شده است، ما خواهش‌های آنان را می‌شنویم، می‌بینیم چه خواهش‌‌هایی می‌کنند، تمام خواهش و تمنای دشمن این است که یک مسئول ایرانی برای دقایقی با آنها پشت یک میز بنشیند و آنها که می‌خواستند ایران را نابود کنند، برای گرفتن یک عکس با ایرانی‌ها خواهش می‌کنند.»

سلامی این سخنان را یک روز پس از آن می‌گوید که رهبر جمهوری اسلامی از فرماندهان سپاه پاسداران خواست تا آمادگی خود برای مواجهه با “حوادث بزرگ” را “حفظ” کنند.

علی خامنه‌ای با بیان اینکه “نگذارید سپاه پیر بشود، محافظه‌کار بشود، به وضع موجود قانع بشود”، تأکید کرد: «از دشمن مطلقا نترسید اما کاملا هوشیار باشید و ارزیابی واقعی و صحیحی از دشمن داشته باشید.»

خامنه‌ای: نباید به منطقه خودمان قناعت کنیم

خامنه‌ای همچنین ضمن تأکید بر “نگاه وسیع جغرافیایی مقاومت” به عنوان یکی از “وظایف و مسئولیت‌های سپاه”، خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران گفت: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم.»

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرده بود: «نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.»

مقام‌های حکومتی ایران پیش‌تر نیز از برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن به عنوان “عمق استراتژیک” جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند.

اشاره فرمانده کل سپاه به “خواهش دشمن” برای “گرفتن یک عکس با ایرانی‌‌ها” هم کنایه‌ای به تلاش اخیر کشورهای اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای متقاعد کردن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به دیدار و گفت‌وگو با همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ است.

خامنه‌ای در این رابطه نیز گفت: «برای این که یک حالت نمادینی برای تسلیم ایران درست کنند و رئیس‌جمهور کشورمان را وادار به ملاقات کنند به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی‌شان را واسطه قرار دادند؛ تا آخر هم موفق نشدند و این سیاست تا آخر هم شکست خواهد خورد.»

با وجود ممنوع اعلام کردن مذاکره با آمریکا “در هر سطحی” از سوی رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی بارها گفته است که در صورت “لغو تحریم‌ها” برای مذاکره آماده است. رئیس جمهوری ایران اندک‌زمانی پیش از سخنرانی روز گذشته خامنه‌ای گفت که با اروپایی‌ها در راستای مذاکره با آمریکا “همکاری” کرده، اما کاخ سفید “کارشکنی” کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با بیان اینکه “سلطه گران به گفته خودشان می‌خواهند ایران به کشوری عادی یعنی منطبق با سازوکار نظام سلطه تبدیل شود”، بار دیگر سمت‌گیری اصلی حکومت ایران را تببین کرد و گفت که جمهوری اسلامی کماکان “راه انقلابی‌گری و مقابله با سلطه‌گران” را ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *