عباس ایروانی کیست؟

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۴

روز چهارشنبه اولین جلسه دادگاه عباس ایروانی و متهمان هلدینگ عظام برگزار شد. در این جلسه کیفرخواست ایروانی و دیگر متهمان قرائت و اتهامات سنگینی علیه آن‌ها مطرح گردید. عباس ایروانی به عنوان یکی از با نفوذ‌ترین فعالان اقتصادی کشور و یکی از غول‌های صنعت خودرو شناخته می‌شود.

به گزارش فرارو، جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

نماینده دادستان ابتدا کیفرخواست متهم ردیف اول عباس ایروانی را خواند. او گفت: “عباس ایروانی مدیر گروه عظام (تولید کننده قطعات خودرو) متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن متهم” است.

عباس ایروانی کیست؟

عباس ایراوانی عظام متولد سال ۱۳۳۵ در تهران است. او در سال‌های گذشته به عنوان “کارآفرین” مشهور بوده است.
عباس ایروانی در زندگینامه خود تاکید کرده که در سال ۵۶ زیر نظر علی اکبر ناظق نوری وارد فعالیت‌های انقلابی شده است.

به دلیل اهمیت گروه عظام در تولید خودرو در ایران و گستردگی فعالیت‌های اقتصادی این متهم، تصاویر بسیاری از او در کنار عالی‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق یا محمود علوی‌، وزیر اطلاعات توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

همچنین برخی روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی از ارتباطات گسترده او با بسیاری از سیاستمداران عالی‌رتبه در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب خبر داده‌اند.

88899.jpgاو پس از انقلاب فعالیت‌های اقتصادی خود را در بازار آهن و یراق گسترش داده و دست به تولید قطعات موتورسیکلت می‌زند. او مدتی بعد نمایندگانی پیستون کالمن آلمان را می‌گیرد و کارخانه پیستون سازی تبریز را می‌خرد. او می‌گوید خرید پیستون سازی تبریز آنقدر برایش حاشیه ساز شد که دیگر تصمیم گرفت با دولت وارد معامله نشود.

ایروانی پس از آن ۱۴ کارخانه دیگر احداث نمود تا نهایتا در سال ۷۶ گروه قطعه سازی “عظام” را پایه گذاری کند. گروه عظام در تولید پیستون خوردو‌های سبک، سنگین بنزینی-دیزلی، صنایع ریخته گری، کلاچ و قطعات الکتریکی، داشبورد، انواع دینام، استارت، قفل، جعبه فرمان، پولوس انواع بلبرینگ و… فعالیت می‌کند.

گروه قطعات خودرو عظام ۱۲ شرکت دارد که در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت “مادر” نیز با نام “گروه قطعات خودرو عظام” ثبت و در تهران مستقر است.
بنا به ادعای ایروانی در هلدینگ عظام ۵۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.
جدای از این فعالیت‌های هلدینگ عظام، ایروانی در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری نیز فعالیت‌هایی دارد.
او مدعی است که در آماده سازی ضریح باشکوه سیدالشهدا با ستاد بازسازی عتبات عالیات همکاری نزدیکی داشته است. ایراوانی می‌گوید: ” بنا به ارتباط نزدیکی که با استاد فرشچیان داشتم پیشنهاد استفاده از ایشان برای طراحی را داده و به همین منظور شخصا با استاد فرشچیان در خارج از ایران دیدار و مذاکره نمودم و علاوه بر هموار کردن راه برگشت ایشان، با حضور در دفتر شخصی اینجانب در میدان آرژانتین تهران، کار طراحی و آماده سازی ضریح باشکوه سیدالشهدا را به پایان رساندند و پس از تایید طرح از سوی مقام معظم رهبری، توسط هنرمندان قم اجرا شده و پس از عبور از سراسر کشور بر روی آن مکان مقدس نصب شد.”
او همچنین می‌گوید دوستی دیرینه‌ای با پروفسور سمیعی دارد و مرکز تحقیقات و نوآوری مغز و اعصاب در منطقه ۲۲ تهران با سرمایه گذاری او و تعدادی دیگر از خیرین ساخته شده است.
ایروان در مرمت و بازسازی سرای عامری‌ها در کاشان نقش موثری داشته است.
ایروانی در حوزه گردشگری هم فعالیت کرده است. او بزرگترین «پارک آبی موضوعی رو باز ایران» (پارک آبی اوشن کیش) را در جزیره کیش راه اندازی کرد.
پروژه عظیم پارک “هزارویک شهر” در منطقه ۲۲ تهران نیز از جمله پروژه‌هایی است که از سوی عباس ایروانی انجام می‌شود.
ایروانی روابط بسیار نزدیکی با سیاستمداران دارد. از او تصاویر زیادی با مقامات کشور در فضای مجازی وجود دارد. با این حال این فعال اقتصادی بیش از همه به سیاستمداران اعتدالگرا نزدیکتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *