انتقاد تند سخنگوی شورای نگهبان از حسن روحانی برای ‘نادیده‌گرفتن قانون اساسی’ 

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۷

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد تند از حسن روحانی گفته است که اظهارات امروز رئیس جمهوری اسلامی درباره انتخابات پیش روی مجلس، “نادیده انگاشتن قانون اساسی” و “فراخوانی برای عدم رعایت قانون” است.

حسن روحانی امروز چهارشنبه ۱۷ مهر در جلسه هیأت دولت درباره انتخابات آتی مجلس گفته بود “باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند”.

روحانی مجلس اول و انتخابات آن را “بهترین انتخابات و بهترین مجلس” تاریخ جمهوری اسلامی خوانده و گفته در آن زمان “نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند”.

روحانی گفت در مجلس اول “همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین (مجاهدین خلق) هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود”.

حسن روحانی خود از نمایندگان مجلس اول در ایران بود.

انتخابات مجلس اول اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و این مجلس از سال ۱۳۵۹ کار خود را آغاز کرد. یدالله سحابی، ریاست سنی آن بود و مهدی بازرگان نیز نایب رئیس آن.

پیشتر مرتضی الویری، نماینده مجلس اول و شهردار پیشین تهران هم گفته بود “مجلس اول آزادترین مجلسی است که بعد از انقلاب شکل گرفت و در آن اثری از نظارت استصوابی و غربال ‌کردن کاندیداها وجود نداشت”.

با وجود ترکیب متنوع مجلس اول، چندین نماینده این مجلس در پی محدودیت آزادی‌های سیاسی در ایران نتوانستند دوره نمایندگی‌شان را پایان دهند و نهایتا یا استعفا دادند یا مجبور به عدم شرکت در جلسات یا از ابتدا اعتبارنامه‌شان تصویب نشد. سرگون بیت اوشانا، احمد سلامتیان، احمد غضنفرپور، محمدمهدی کرمی، علی گلزاده غفوری، محمدزید بهبهانی، خسرو قشقایی، کریم سنجابی و علی اردلان از جمله این افراد بودند.

شماری از نمایندگان این مجلس هم برای شرکت در مجلس دوم رد صلاحیت شدند.

کدخدایی: رئیس جمهوری نهادهای مسئول را به عدم رعایت قانون فراخوانده

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ اظهارات اخیر حسن روحانی گفته “مطالب امروز آقای رئیس جمهور که خود سوگند یاد کرده پاسدار قانون اساسی باشد یعنی نادیده انگاشتن قانون اساسی و قوانین انتخابات”.

به گفته کدخدایی “از آقای رئیس جمهور انتظار آن بود تا همگان را به اجرای مر قانون و احترام به آن دعوت کند، نه با هیجان سیاسی نهادهای مسئول را به عدم رعایت قانون فراخواند”.

روحانی در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از ردصلاحیت‌ها گفته “نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت”.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این اظهارنظر گفته “ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق الناس بوده و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد”.

مطابق قوانین ایران وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی و تایید نهایی صحت برگزاری انتخابات (به جز شوراهای شهر و روستا) باید با تاریخ برگزاری آن هم موافقت کند.

در انتخابات‌های گذشته، شورای نگهبان جمع گسترده‌ای از داوطلبان نامزدان طیف‌های مختلف سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبان و منتقدان نظام را رد صلاحیت کرده است.

در انتخابات مجلس دهم، رد صلاحیت نامزدان باعث شد اصلاح طلبان در فهرست‌ انتخاباتی خود، سیاستمداران کمتر شناخته شده و همچنین وابستگان دیگر جریانات سیاسی را به عنوان کاندید خود معرفی کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس به دست بیاورند.

در ماه‌های اخیر همزمان با بالاگرفتن انتقادها از نحوه رفتار و عملکرد گروهی از این نمایندگان در مجلس، چهره های اصلی اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در صورت رد صلاحیت مجدد چهره های قابل اعتماد اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس یازدهم ممکن است که از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی صرف نظر کنند.

دیگر جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی می‌گویند هیچ شانسی ندارند تا از فیلتر شورای نگهبان بگذرند.

انتخابات مجلس یازدهم قرار است دوم اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *