علیرضا تنگسیری, فرمانده نیروی دریایی سپاه: در خلیج فارس شش سیلی محکم به آمریکایی‌ها زدیم

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۷

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به “شناورهای تندرو” این نهاد نظامی گفت: «در یک سال و نیم اخیر موفق شدیم شش سیلی محکم به آمریکایی‌ها بزنیم». فرمانده کل سپاه نیز دریا را “میدانی تعیین‌کننده در نبرد با مستکبران” نامید.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، با اشاره به “هراس دشمن از قایق‌های تندرو” سپاه مدعی شد که این نیروی نظامی در یک سال و نیم گذشته در خلیج فارس “شش سیلی محکم به آمریکایی‌ها” زده است.

این فرمانده سپاه پاسداران که امروز چهارشنبه ۱۷ مهر (نهم اکتبر) در ششمین “همایش ملی شناورهای تندرو” در زیباکنار سخن می‌گفت، با اشاره به ساخت “شناوری خاص در سپاه با سرعت ۹۰ گره دریایی” اعلام کرد: «از ابتدای شروع همایش شناورهای تندرو تا امسال توانستیم پیشرفت ۱۰ برابری داشته باشیم و از سال گذشته تا امسال نیز ۲۰ درصد پیشرفت داشتیم.»

تولید قایق تندرو به دلیل “احساس خطر”

فرمانده نیروی دریایی سپاه “گام بعدی” در خصوص ساخت شناورهای تندرو را “اختفا” و “هوشمندسازی” آنها دانست و از “اعلام خبری خوش در رابطه با موتور شناورها در آینده نزدیک” خبر داد.

علیرضا تنگسیری تصریح کرد: «از آنجا که امروزه احساس خطر می‌کنیم لذا لازمه نبرد ما تولید شناورها و خودکفا شدن در این رابطه است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این فرمانده سپاه در ادامه با تأکید بر اهمیت “شناورهای تندرو” مدعی شد: «در یک و نیم سال اخیر در درگیری با استکبار جهانی در خلیج‌فارس موفق شدیم شش سیلی محکم به آمریکایی‌ها بزنیم.»

دویچه وله:

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بدون ذکر جزئیات این “شش” مورد و با اشاره به “هراس دشمن” از قایق‌های تندرو، ادعا کرد که “در حال حاضر بالاترین سرعت شناورهای آمریکایی ۴۵ گره است که ما دو برابر این سرعت را داریم.”

تنگسیری همچنین “کوچکی جثه و پنهان کردن شناور، آبخور بسیار کم و حضور در دریای مواج” را از ایده‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران برای آینده اعلام کرد.

این مقام سپاه پاسداران دی‌ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که قایق‌های تندروی این نیروی نظامی “رادارگریز و مجهز به موشک‌های جدید” خواهند شد.

بر روی قایق‌های تندروی سپاه پاسداران حساسیت زیادی وجود دارد. گرچه به نظر می‌رسید که رویارویی‌این شناورها با ناوهای آمریکایی و متحدانش پس از توافق برجام کاهش یافته، اما مهر‌ماه ۱۳۹۷ تلویزیون حکومتی ایران ویدئویی به گفته خود متعلق به فروردین‌ماه سال گذشته را پخش کرد که از نزدیک شدن قایق‌های تندروی سپاه به ناو هواپیمابر “تئودور روزولت” در خلیح فارس حکایت داشت.

روز ۲۰ تیرماه گذشته نیز دولت بریتانیا اعلام کرد سه قایق ایرانی تلاش کرده‌اند راه را بر یک نفتکش این کشور ببندند. هم‌زمان گفته شد که دخالت یک ناو بریتانیایی قایق‌های تندروی سپاه را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. سپاه پاسداران اما به‌سرعت این اتهام را تکذیب کرد. اما یک هفته بعد از این ماجرا سپاه رسما از توقیف نفتکش بریتانیایی “استنا ایمپرو” خبر داد.

به دنبال “توسعه عمق استراتژیک در منطقه”

هم‌زمان حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز با بیان اینکه “دریا میدانی تعیین‌کننده در نبرد با مستکبران است”، از “آمادگی کامل” نیروی دریایی سپاه خبر داد.

بلندپایه‌ترین مقام سپاه گفت: «امروز همه تلاش ما این است که دشمن را از قلب اسلام دور کنیم و به همین دلیل به دنبال توسعه عمق استراتژیک حضور جمهوری اسلامی در منطقه هستیم.»

حسین سلامی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره “گسترش جغرافیای مقاومت” و “هوشیاری برای مقابله با دشمنان” افزود: «امروز جمهوری اسلامی بعد از چهل سال مبارزه و ایستادگی به این حقیقت رسیده است که می‌تواند دشمنان خود را شکست دهد.»

رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پیش از فرماندهان سپاه پاسداران خواست تا آمادگی خود برای مواجهه با “حوادث بزرگ” را “حفظ” کنند. علی خامنه‌ای ضمن تأکید بر “نگاه وسیع جغرافیایی مقاومت” به عنوان یکی از “وظایف و مسئولیت‌های سپاه”، خطاب به فرماندهان این نیروی نظامی گفت: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تأکید کرد: «نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.»

مقام‌های حکومتی ایران پیش‌تر نیز از برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن به عنوان “عمق استراتژیک” جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با بیان اینکه “سلطه گران به گفته خودشان می‌خواهند ایران به کشوری عادی یعنی منطبق با سازوکار نظام سلطه تبدیل شود”، بار دیگر سمت‌گیری اصلی حکومت ایران را تبیین کرده و گفته بود که جمهوری اسلامی کماکان “راه انقلابی‌گری و مقابله با سلطه‌گران” را ادامه خواهد داد.

سخنان امروز فرماندهان سپاه درباره نیروی دریایی این نهاد نظامی، هم‌زمان است با دو رزمایش ایران در شمال غرب و جنوب این کشور. این رزمایش‌ها پس از بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا که به‌خصوص پس از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، توقیف یک نفتکش بریتانیایی و مورد حمله قرار گرفتن تأسیسات نفتی عربستان سعودی به اوج خود رسید، برگزار می‌شوند.

فرماندهان نظامی ایران اعلام کرده‌اند که رزمایش “غیرمترقبه” در نزدیکی مرز ترکیه و رزمایش موسوم به “اقتدار و آرامش” در بندرعباس و بوشهر حاوی پیام‌هایی برای “دشمنان” و “نیروهای فرامنطقه‌ای” هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *