افزایش خشونت کلامی در مجلس شورای اسلامی

By | ۱۳۹۸-۰۷-۱۹

– فلاحت پیشه: بخشی از تند شدن ادبیات کنونی ناشی از تحمیل فضای انتخاباتی بیرون مجلس به فضای داخلی است یعنی برخی جریانات سیاسی هستند که هدفشان ایجاد چنین فضای تبلیغاتی است.

صحن مجلس شورای اسلامی این روزها شاهد افزایش درگیری میان نمایندگان و تندتر شدن لحن آنها در سخنان انتقادی خود به دولت است. خشن‌ شدن کلام نمایندگان آنقدر محسوس است که یک نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به آن هشدار داده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در وبسایت خبرآنلاین منتشر شده درباره این موضوع نوشته است: «بخشی از هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد ناشی از عملکرد خود نمایندگان مجلس است. آنها می‌توانند راحت‌تر با هم صحبت کنند همانطور که در دو سال و نیم اول مجلس این اتفاق افتاد و نمایندگان به خوبی با یکدیگر صحبت کردند. »

حشمت‌الله فلاحت پیشه گفته است که «متأسفانه بخشی از تند شدن ادبیات کنونی ناشی از تحمیل فضای انتخاباتی بیرون مجلس به فضای داخلی است یعنی برخی جریانات سیاسی هستند که هدفشان ایجاد چنین فضای تبلیغاتی است تا کرسی‌های امروز مجلس یا حداقل بخشی از آن را به نفع خود بسوزانند و به همین منظور این ادبیات را از بیرون تزریق می‌کنند. در همین راستا برخی افراد که از این ادبیات تند در مجلس استفاده می‌کنند رفتارشان به گونه‌ای است که گویا دقایقی پیش، از یک میتینگ انتخاباتی آمده‌اند و بعد همان نظرات را وارد مجلس می‌کنند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین افزوده است: «ما باید بپذیریم این مجلس هفت الی هشت ماه دیگر بیشتر وقت ندارد و در این مدت باید نمایندگان مراقبت کنند که آسیبی به این مجلس وارد نکنند که البته این آسیب دارد وارد می‌شود.»

حشمت‌الله فلاحت پیشه در حالی به خشونت کلامی نمایندگان اشاره کرده که یک روز پیش از انتشار این یادداشت، حمیده زرآبادی نماینده اصلاح‌طلب قزوین در سخنانی تند خطاب به محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت که دغدغه‌ی شما حق‌الناس نیست بلکه چاه‌های اقتصادی و دیجیتالی جدیدی است که می‌خواهید مهره‌های خود را بر سر آنها قرار دهید.

حمید زرآبادی که در نطق میان دستور سخن می‌گفت در انتقاد به عملکرد آذری جهرمی و وعده او برای فراهم کردن اینترنت بدون فیلتر برای اصحاب رسانه گفت که فریاد عدالت‌خواهی‌تان گوش فلک را پر کرده، چرا این امکان را به صورت شفاف و بدون پیش‌شرط برای همه اهالی مطبوعات فراهم نکرده و نمی‌کنید.

او آذری جهرمی را به داشتن افرادی گماشته در فضای مجازی متهم کرد و گفت: «با بیان اینکه چرا باید به محض انتقاد اصولی از حضرتعالی، افرادی با نقاب‌های رنگارنگ در فضای سایبری گسیل شوند تا هر صدا و نقدی را با توهین و تهمت و افترا خفه کنند.»

حمید زرآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به اشتغال آذری جهرمی در وزارت اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت که «با کدام مدرک تحصیلی جذب وزارت اطلاعات شدید؟» و افزود: «از انتصابات فامیلی و گروهی خود در شرکت‌های دولتی زیرمجموعه‌تان توضیح بدهید.»

جدا از لحن تند و انتقادی حمیده زرآبادی فعال اصلاح‌طلب به وزیر ارتباطات دولتِ متبوعش، یکی از درگیری‌های کلامی در مجلس شورای اسلامی که در روزهای گذشته خبرساز شد، درگیری لفظی میان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با نصرالله پژمانفر نماینده اصولگرای مجلس بود.

در این درگیری که در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی رخ داد پژمانفر با لحنی تند از دولت انتقاد کرد و علی لاریجانی از او خواست توهین نکند؛ پژمانفر اما لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد و در واکنش به این عبارت لاریجانی گفت که «مدام می‌گویید دیکتاتور، دیکتاتور، یک چیزی یاد گرفته‌اید. دیکتاتور شما هستید که در کشور این بساط را راه انداخته‌اید.»

لاریجانی در بخش دیگری از مشاجره چند دقیقه‎ای خطاب به پژمانفر گفت: «تریبون یک طرفه شما هستید. همه تریبون‌ها دستتان است. هر چه خواستید به همه می‌گویید کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید که این مملکت اینطور شده است.»

اما به فاصله چند روز درگیری لفظی دیگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رخ داد. این بار مسعود پزشکیان و علی ادیانی دو نماینده مجلس شورای اسلامی با هم درگیر شدند.

در این درگیری نیز مسعود پزشکیان از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مانع از سخن گفتن علی ادیانی شد و او با حضور در جلوی جایگاه هیئت رئیسه، با فریادهایی به او معترض شد و این اعتراض باعث شد محمدعلی وکیلی از جایگاه هیئت رئیسه پایین بیاید و او را از جلوی جایگاه هیئت رئیسه دور کند.

در این میان نمایندگانی همچون کوهکن، مازنی، بهروز نعمتی، هدایت‌الله خادمی، آزادی‌خواه، پورابراهیمی و غیره در میان صندلی نمایندگان جمع شدند تا ادیانی را به آرامش دعوت کنند.

پس از اینکه ادیانی در صندلی خود قرار گرفت، کوهکن و وکیلی به یکدیگر اعتراض کردند و با فریادهایی نسبت به هم معترض شدند که نمایندگان اطراف ادیانی را خالی کرده و به جدا کردن وکیلی و کوهکن پرداختند.

هر چند این درگیری نیز پس از چند دقیقه پایان یافت اما درگیری‌ها و پرخاشگری‌های نمایندگان می‌تواند به دلیل نزدیک شدن به زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بالا گرفتن رقابت‌های آنها با یکدیگر برای ماندن بر کرسی پارلمان باشد.

از سوی دیگر با افزایش انتقادها و اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت اقتصادی و عملی نشدن وعده‌های مسئولان، نمایندگان نیز مورد انتقاد مردم قرار گرفته و مردم به ویژه در حوزه‌های انتخابی آنها را پاسخگو می‌دانند. به نظر می‌رسد با افزایش فشارها، نمایندگان نیز به دنبال مبرا کردن خود از هر اشتباهی و انداختن تقصیر بر گردن رقبا هستند!
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *